Har givet finger! Med præsperm
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Har givet en pige finger efter jeg havde fingre nede i bukserne for at tørre præsperm væk... Kan der være mulighed for at hun er blevet gravid?

Svar:
Hej med dig
Rent teoretisk kan det godt lade sig gøre at gøre en pige gravid hvis man har sædceller på en finger og derefter stikker den op i skeden. Men det er vigtigt at sige at det er meget teoretisk og at virkeligheden er at risikoen er så lille så den næsten ikke er værd at nævne.
Så jeg tænker ikke det er noget du behøver at gå og være nervøs for. Det er faktisk slet ikke så let at blive gravid som man kunne tro, og for at sædcellerne har en chance for at komme hele vejen op til kvindens livmoder og befrugte et æg kræver det at sædcellerne har godt med fart på, hvilket også er årsagen til at man "sprøjter" når man kommer. Det er ganske enkelt for at give sæden fart nok til at komme hele vejen frem.
Den nødvendige fart har lidt præspærm på en finger slet ikke, så jeg synes du skal tage det helt roligt.
Mange hilsner
Niels-Christian