Har fantasier om folk..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Okay, det her er virkelig pinligt. Lige for tiden, så selvom jeg ikke tænder på folk, eller umiddelbart ikke syntes de ser godt ud, også selv folk jeg finder direkte usexede og gamle.. Jeg forstiller mig bare de helt forkerte ting, og jeg tager mig selv i at tænke og fantasere noget helt andet, selvom jeg bare siger godmorgen til min lærer eller snakker med en i brugsen.. og jeg ved godt, at det er sikkert mine hormoner der går amok, men jeg bliver virkelig sur på mig selv.. Hvad skal jeg gøre?:-(

Svar:
Hej med dig
Jeg synes bestemt ikke at dit spørgsmål er pinligt, men derimod at det er rigtig sejt at du skriver ind til brevkassen, når du er i tvivl om hvad du skal gøre. Som jeg forstår dit spørgsmål så fantaserer du om folk, fx din lærer eller en i Brugsen, selvom du ikke synes de er lækre og sexede. Det kan jeg godt forstå føles lidt underligt, men du skal vide at næsten alle på din alder har prøvet at få de her slags fantasier.
Det her med fantasier kan godt være meget forvirrende, fordi man slet ikke kan styre dem. De kan komme ud af det blå, på de mest irriterende tidspunkter og kan handle om nogen som man slet ikke tænder på. Sådan er det for næsten alle, især på din alder hvor hormorner suser rundt og hvor man begynder at eksperimentere med seksualitet. Der er altså ingen grund til at blive sur på dig selv, for det er noget du ikke kan styre og som er helt almindeligt. Når det er sagt, så kan man selvfølgelig gøre nogle ting for at få fantasierne til at fylde mindre. Der er fx nogle der mener at man skal tænke på noget ulækkert, for at få tankerne væk, det kan også hjælpe at gå fysisk væk eller høre noget musik. Men det handler også om at acceptere, at det er sådan du har det lige nu og at det er meget naturligt i din alder. Det går over igen og kommer til at fylde mindre eller slet intet efter lidt tid.
Jeg ved at det måske ikke er et direkte svar med en løsning jeg har givet dig, men jeg håber alligevel at det kan få dig til at slappe af.
Venlig hilsen Marianne