han kom i mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er en pige som har haft sex med min kæreste. vi nussede og sådan det var ikke planlagt vi skulle gøre det men han kom. jeg er ikke seíkker på han var helt inde. hvor stor er chancen for at jeg bliver gravid? og hvad skal jeg gøre hvis jeg er blevet det? man kan købe fortrydelsespille men hvor gammel skal man være for at købe dem ? jeg har ikke lyst til at fortælle det til min mor eller andre voksne som jeg kender. den eneste je kunne fortælle det til er min 17 storebror ville det være en god ide? håber i kan svare på mine spøgsmål

Svar:
Hej Pige
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at hvis det var lørdag i "hyggede," så skal du skynde dig på apokeket idag og købe en fortrydelsespille. Fortrydelespillen virker nemlig kun hvis den bliver taget, senest 72 timer efter uheldet er sket. Uanset om han har været lidt oppe i dig, eller helt oppe og kommer, er der en chance for, at du kan være gravid. Der er ingen aldersgrænse på fortrydelsespillen.
Hvis det er over 72 timer siden i "hyggede," ville det nok være en god idé, at tale med en voksen, det kunne være din storebror, men du er også nød til, at tage til lægen for en sikkerheds skyld. Han kan 100 % fortælle dig om du er blevet gravid, og du kan tale med ham om hvad der skal ske hvis, du skulle være så uheldig. Når du så er ved lægen, ville det også være en god idé, at blive tjekket for kønssygdomme, da man ikke er beskyttet mod dem, hvis man ikke bruger kondom.
Hvis der ikke er gået over 72 timer, og du når at tage fortrydelsespille, skal du nok et smut forbi lægen alligevel, både pga. kønssygdomme, men også fordi at pillen ikke er 100 % sikker og du derfor skal have taget en graviditetstest.
Lægen har tavshedspligt så du skal ikke være bange for, at han fortæller dine forældre noget. Det er langtfra sikkert at du er blevet gravid, så du skal ikke gå i panik, men chancen er det så derfor er det vigtigt, at du bliver tjekket 100 %.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar, og at du kommer ud af den her situation.
Mange hilsner
Mikkel