Han har billedet/videoen
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
jeg var et par år tilbage meget dum, en (dengang) gid ven/ flirt var på webcam på msn og vi sad uden tøj på han har så uden min tilladelse optaget en video af mig( heldigvis kun min overkrop men dog med blottede bryster. Han har tidligere afpresset mig med sex for at slette videoen men jeg sagde fra så han har den endnu. Jeg ville bare gerne have et råd til havd jeg kan gøre han truede i starten med at sætte den på nettet men har ikke snakket med ham i over et år ca, men en tidligere fælles ven fortalte mig at han stadig har den for han har set den. Er det lovligt at han 1 har taget en video af mig uden min tilladelse ( ud over den han havde med hans øjne i øjebliket) 2. At han viser det ud og 3. ( uden bevis ) at han har afpresset mig med sex og truet med at lægge det på nettet

Svar:
Hej pige, 17 år.
Lad mig starte meget kort, og så gå i dybden. Det er hverken okay eller på nogen måde lovligt uden din tilladelse at optage dig afklædt, vise det til andre eller (afpresse og true med at) lægge det ud på nettet. Dertil kommer, efter som du er 17 nu, at du også var under 18 da videoen blev lavet. Hvilket gør at den er omfattet af lov om børneporno, der blandt andet forbyder videoer og billeder af personer under 18 år med fokus på kønsorganer (herunder dine bryster).
Jeg synes det er superfedt du har modet til at sige fra overfor ham, og jeg synes du skal overveje i hvor stor grad du vil sige fra overfor ham. Problemet er at det kan være svært at vide om videoen nogensinde kommer på nettet eller er slettet helt. Men der er flere veje du kan gå.
1) Du kan selv tale med ham, eventuelt medbringe en ven. Gøre det klart for ham at han bryder med lov om ophavsret og især lov om børneporno. Jeg tror de fleste efter sådan en omgang vil slette videoen.
2) Du kan inddrage en forælder, pædagog eller lærer som mægler. I så fald har du en tredjepart der kan høre historien, og kan tage din sag op med en hvis autoritet, og igen holde ham på brud af de to førnævnte lovgivninger.
3) Du kan, hvis du mener det er det rigtige gå til politiet og anmelde ham. I så fald kan jeg ikke sige med sikkerhed hvordan det ender, men et brud på loven i det omfang medfører også konsekvenser.
Jeg ville alt efter omstændighederne gå efter mulighed 2 eller 3. Jeg vil mene der er to vigtige sider af den her sag: 1) at videoen bliver slettet og 2) at din tidligere flirt forstår alvoren af hvad han har gjort. Det er min overbevisning at han nemmest forstår det, hvis du inddrager fagfolk eller forældre. Hvorvidt du ender med at sigte ham er helt op til dig, så vidt jeg ved, også hvis du vælger at inddrage politiet. Men han skal under alle omstændigheder vide at det ikke er iorden.
Hvis der er mere du vil vide, så skriv igen.
Med Venlig Hilsen
-Sune