Højde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er 14 år fik min menstruation for et år siden nu (Ca. Lidt mere).
jeg er bekymret for min højde.
jeg er ca. 1.50 -1.53
min far er 1.78 og mor er 1.60.
Jeg har jo fået min menstruation og mange siger jeg ikke vil vokse mere end 2 centimeter og det gør mig virkelig ked da jeg jo gerne vil være lidt højere og føler mig meget lille i forhold til mange andre. jeg har ca regnet ud jeg bliver 1.62 men er det rigtig?
tonet har taget en masse test på forskellige hjemme sider der siger min slut højde)
jeg spiser fint og vejer de ca 38k.
Men er jeg unormal i min højde og hvor høj bliver jeg cirka?
Er der noget der kan hjælpe på min højde eller skal jeg bare bide i det sure æble?
mange tak på forhånd
Og hvoJean regner jeg det ca ud?

Svar:
Hejsa.
Jeg forstår godt, det fylder meget for dig at gå og tænke over, om du mon bliver højere, og hvor høj du kan regne med at blive.
Som udgangspunkt kan man ikke regne ud, hvor høj man bliver. Faktisk er den bedste målestok for sådan noget, at man kigger på sin mor, da mødre og døtre tit bliver lige høje. Da du kun er 14 år, er der stor chance for, at du stadig vokser, da kroppen fortsat ændrer sig. Det er rigtig godt at høre, at du husker at få nok at spise, da det er vigtigt, så man kan vokse og udvikle sig normalt.
Jeg synes ikke, det lyder som om, du er unormal i din højde. Du er selvfølgelig ikke blandt de højeste piger, men det er ikke unormalt at have den højde, du har. Det er synd, at du går og er ked af din højde. Jeg synes, du skal fortælle din mor eller en anden rar voksen, hvordan du har det med det. Måske kan du sammen med din mor finde nogle fine sko med lidt hæl på, så du ikke skal føle dig meget mindre end de andre piger. Du kan også høre din mor, hvor høj hun var, da hun var 14 for at få en idé om, hvornår hun stoppede med at vokse. Som sagt følger man nemlig tit det samme mønster som sine forældre.
Som en sidste ting synes jeg, det er vigtigt, du husker på, at din højde kun er en meget lille del af alt det, du er. Man kommer meget nemt til at fokusere på det ved sin krop, man er ked af frem for de ting, man er glad for. Måske skal du øve dig i at fremhæve og finde ud af, hvad der er særligt flot ved netop din krop. Det kan være, du har et fantastisk smil, og at du derfor skal minde dig om at huske at smile en masse, da et fantastisk smil vil stjæle fokus fra en lav højde.
Jeg vil også råde dig til at være tålmodig og se, hvad der sker. Nogle vokser meget på kort tid, mens andre vokser en lille smule hele tiden. Hvordan det er for dig, er ikke til at sige, men der er i hvert fald stadig sandsynlighed for, at du bliver højere.
Kh. Matilde