hår dernede..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej. jeg plejer at barbere det hår jeg har dernede af på skamlæberne, og trimmer håret foran.. men syntes håret går for højt op, for tæt på min mave, og det er ireterne, så jeg har det sidste halve år hevet det af med en pincet og det er ikke så slemt mere, men det er stadig irriterende.. kan jeg  gøre noget andet? Vil ikke barbere det.. hvad gør jeg?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, du skriver ind med dit spørgsmål om intimbarbering. Der er nemlig rigtig mange unge piger, som er i tvivl om, hvordan man bedst og nemmest fjerner uønsket hårvækst.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan det kan være, du ikke vil barbere hårene? Barbering er en effektiv måde at fjerne hårene, og hvis du bruger en skum, er meget forsigtig og husker at smøre dig med parfumefri creme bagefter, skulle resultatet gerne blive rigtig fint.
Der findes dog også andre metoder end barbering og brug af pincet. Du kan nemlig vokse hårene af. Man kan både lave voksbehandlingen på sig selv eller få en professionel til at gøre det. Du kan købe udstyret til voksbehandling i de fleste større supermarkeder, og der vil i pakningen være en guide til, hvordan du gør. Nogle er rigtig glade for voksbehandlinger, mens andre synes, det er besværligt. Jeg tænker, du skal prøve dig frem og se, om det er noget for dig.
Det er også en mulighed at bruge intim hårfjerningscreme. Det er en metode, hvor du smører noget creme på hårene, som du lader sidde i ca. 10 minutter, hvorefter du kan fjerne dem med en serviet. Ligesom med voksbehandlingen er der dog risiko for, at du kan være allergisk over for behandlingen, så du skal derfor prøve dig stille og roligt frem og se, hvordan din hud reagerer.
Hvis du vælger enten at prøve voksbehandlingen eller hårfjerningscremen, vil jeg anbefale dig at starte med et produkt fra mærket Veet, som er et af de mest kendte mærker på området og meget brugervenligt. Du kan læse om Veets produkter her og måske finde det helt rigtige til dig, hvis du vælger at gå væk fra barbering og brug af pincet.
Held og lykke med det!
Kh. Matilde