Hår
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus
Siden i sommers, er der begyndt at udvikle hår på min mave i form af p-slips. Jeg synes det er for tidligt at få hår på maven ligenu. Jeg føler at det bliver et problem fx. i omklædningsrummet til idræt hvor de andre måske kunne opdage det. Min far siger at jeg ikke må fjerne mine hår, da det kan blive stift.
Hvad er gode måder at fjerne hår på uden at det bliver stift?.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå på dit brev, at du føler at det er for tidligt for dig at få hår på maven. Når man kommer i puberteten og begynder at få hår fx under armene og omkring kønsdelene, så kan det godt virke lidt overvældende, og det kan faktisk godt være svært at forholde sig til, at ens krop er ved at ændre sig. Det er dog meget forskelligt, hvornår man begynder at få krops- og kønshår, og nogen får det tidligt og andre får det lidt senere. Derfor kan det også være lidt ubehageligt at være en af de første i ens omgangskreds eller i sin klasse, der får kropshår, fordi man godt kan komme til at føle sig lidt anderledes, og jeg kan godt forstå, at det kan være ubehageligt til idræt. Men i hvert fald skal du vide, at det er helt normalt som dreng at få hår på maven, og det er blot et tegn på, at du er ved at blive voksen. Og det er nok også et spørgsmål om tid, før de andre drenge også begynder at få hår forskellige steder på kroppen.
Du er dog ikke den eneste som gerne vil fjerne hår på kroppen. Din far har ret i, at hårene godt kan blive stive af at fjerne dem, men jeg tror, at hvis du fjerner dem, og så ombestemmer dig, så skal de nok blive bløde igen, når de er vokset helt ud. Men det kan nok godt tage lidt tid før de bliver helt "normale" igen. En måde du kan fjerne dem på er ved at bruge en barberskraber evt. med noget barberskum, for at undgå at huden bliver irritabel. Du kan også prøve at fjerne dem, når du er i bad, hvor huden er blødere pga. det varme vand. En anden måde er at vokse det væk. Det er den mest effektive måde, fordi det fjerner alle hårene, og det tager længere tid at gro ud, men det er nok også den mest smertefulde. Du kan købe et hjemmevoks sæt i de fleste supermarkeder og i Matas. Afhængig af hvor meget hår du har, så kan du også starte med at trimme det med en saks, og så derefter vurdere, om du vil have det helt væk. Hvis du vælger at fjerne det med en skraber, så er det også noget du kan købe i dit lokale supermarked eller Matas. Der er forskellige mærker og prisklasser, og det kan være svært at vurdere, hvilken der er bedst, men hvis din far bruger en skraber, så kan du evt. prøve at se, hvilket mærke han har.
Inden du begynder at fjerne dine hår, så er det nok en god idé at overveje, at det vil betyde, at det er noget du skal gøre rimelig ofte, i hvert fald hvis du bruger en skraber, da hårene hurtigt vokser ud igen, og som din far også påpeger, så vil de være stive til at starte med, når de vokser ud. Og det kan godt være lidt ubehageligt, hvis du ikke altid lige har tiden til at fjerne det regelmæssigt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille