Gravidtitettest vist for klassen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Fuck man mit liv, er noget rod. Jeg har den her fyr som der er vildt glad for. Vi er lige begyndt at komme hemmeligt sammen. Han er 15 og jeg er kun 13. Han er vildt dejlig, men han havde besluttet at i aften skulle vi have sex. Jeg vidste ikke helt om jeg var parat, men jeg ville ikke virke usej. Så vi gjorde det, og det var rart nok. Nogle måneder efter oppe i skolen skulle vi lære at bruge en graviditet test. Så alle pigerne skulle gå ud på toiletet og fylde en kop op. Efter det skulle vi lave testen foran Hele klassen. Det viste sig at den var posetiv. Ups. Den aften for fem måneder siden, havde jeg ikke haft min første mints. Men Openbart en ægløsning! Jeg havde godt nok bemærket at jeg havde tagget lidt /meget på, men den tanke havde ikke strajfet mig. At jeg var gravid. Jeg blev sendt op til sundhedsplejersken. Og hun siger at selvom det er meget for sent at få en abort, vil de gerne gå ind og fjerne barnet alligevel, men jeg vil ikke have det fjernet. Pga. Jeg synes det er det samme som at dræbe. hjælp. Min mor siger jeg skal fjerne barnet. Men hun kan jo ikke tvinge mig! Hvad skal jeg gøre

Svar:
Kære 13 årige pige.
Tak fordi du skriver til os i Cyberhus. Godt du beder om hjælp, for det du står i er en rigtig svær og kompliceret situation at stå i.
Jeg kan rigtigt godt forstå at du synes dit liv er noget rod og sikke et tilfælde at du fandt ud af at du er gravid. Jeg kan forestille mig at det må have været underligt at se de to streger dukke frem foran dine klassekammerater. Det er en utrolig svær beslutning du skal tage. Skal du beholde barnet og være mor som 13 årig (det er den beslutning som du ind til videre skriver du har taget) eller skal du få foretaget en abort (dræbe barnet som du selv skriver). Det er et stort dilemma at tage stilling, især fordi du er så ung. Jeg kan prøve at ridse nogle af konsekvenserne op du vil støde på, både hvis du vælger at få barnet og hvis du vælger abort. Der er ikke nogen let løsning.
Vælger du at få barnet er der flere ting jeg tænker på. Allerførst ser jeg, at du stadig selv er et barn (selvfølgelig på vej mod at blive voksen), men det kræver altså rigtigt meget ansvar at tage sig af en lille baby. Det er et 24 timers job, hvor du skal made, trøste, bære, skifte ble, opdrage mm. til det bliver 18 år! Jeg tænker på at du vil komme til at gå glip af din egen ungdom og liv. Dette er bare nogle af konsekvenserne af at få et barn.
Vælger du at få en abort kan jeg se at det kan få nogle konsekvenser i forhold til at du får bearbejdet, hvis du vælger at barnet ikke skal leve. Det kan godt være meget svært at leve med, men jeg mener der er hjælp at hente ved en psykoterapeut eller psykolog. Desuden er det en fødsel der skal sættes igang når barnet er 5 måneder gammel.
Din mor kan ikke tvinge dig til at få en abort, men hun har ansvaret for dig, og kan råde og vejlede dig. Jeg er ikke i tvivl om at det vil gøre ondt psykisk at få en abort fordi det er et lille nyt liv der afbrydes (dræbes). På den ene side kan jeg godt forstå at din mor synes du skal have en abort, for det er meget tidligt at få et barn som 13 årig. På den anden side kan jeg også rigtigt godt forstå at du ikke kan dræbe barnet. Der er ikke nogen lette beslutninger i denne situation, og jeg synes det er så godt du beder om hjælp. Der er noget der hedder adoption, hvilket kan være en mulighed. Dvs. at barnet kommer i en plejefamilie som passer på det. Her er det muligt for dig at følge barnet, men det er ikke dig der står med ansvaret.
Til sidst, men ikke mindst er der faderen, han er 15 år, skriver du. Det er faktisk ulovligt, at han har haft sex med en mindreårig, (det er der en lov om), men loven vil helt sikkert kigge på at jeres aldersforskel er lille, så han slipper ganske nok for at blive straffet, det kan jeg dog ikke sige helt sikkert!
Det er virkeligt en kompliseret situation du står i. Jeg vil råde dig til at sørge for at tale med din mor, tale med hende om dine tanker og følelser, evt. vise hende denne mail. Du skal ikke stå alene med dette, der skal voksne til at hjælpe dig! Jeg råder dig til at bede om at tale med din læge om din situation, tale med din socialrådgiver så du kan få alt den hjælp der er nødvendig for dig, ligegyldigt hvad du vælger.
Jeg håber, jeg har hjulpet dig lidt. Jeg har prøvet at klarlægge nogle af tingene for dig. Jeg vil meget gerne høre fra dig hvordan det kommer til at gå.
De bedste hilsner til dig fra Mette.