Graviditet?

brevkassespørgsmål

Graviditet?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej med dig/jer. Vi er et kærestepar som har nogen spørgsmål, omkring et lille uheld.. Vi havde sex,også finder vi så ud af bagefter at kondomet er sprunget, og vi ved dog ikke om jeg er blevet gravid. Men vi har nogen spørgsmål, hvis jeg nu er. Min kæreste er 16, og jeg fylder 15 om ca. 2 uger. 1. Findes der nogen tegn fysisk som man kan kigge efter, korttid efter ? 2. Hvad gør vi, hvis jeg er gravid? 3. Abort eller beholde? 4. Hvordan skal man sige det til ens mor? Knus fra Ham

Svar:

Hej pige og dreng fra Vejen.

Tak fordi I har skrevet til Cyberhus, Lystværelset.

Der er heldigvis sjældent der sker uheld med at kondomer sprænger, men når uheldet er ude kan der sagtens dukke mange spørgsmål op, som der er hos jer. Godt I tager ansvar og spørger her på Cyberhus. Jeg vil forsøge at svare på dem et efter et.

Allerførst vil jeg lige skrive at hun kan prøve at finde ud af hvor hun var i sin periode, da I havde sex og jeres kondom sprang. Graviditet kan ske nogle dage før, under og efter ægløsningen og det er ca. 14 efter sidste menstruation. Hun kan købe en graviditetstest på apoteket, i føtex eller i Brugsen. Det kan hun tjekke inden I tager en snak med en voksen I har tillid til.

1) De fysiske tegn på at hun er gravid kan vise sig som, ømme bryster, kvalme, træthed, humørsvingninger (psykisk tegn), og udeblivende menstruation.

2,3,4) Jeg slår spørgsmålene sammen fordi de går ind over hinanden. Hvis hun er gravid må I sætte jer sammen med en voksen f.eks mor og / eller far og fortælle dem hvad der er sket. I har beskyttet jer og gjort det bedste i kunne for at undgå kønssygdomme og graviditet. Hvis uheldet er ude og hun er blevet gravid er der rigtigt mange ting som der skal tages stilling til (som I selv skriver abort eller om I vil beholde barnet) og det er svært at stå med det store ansvar når I ikke er ældre. En god måde at sige det på kunne være, at sige "vi har noget at fortælle som vi synes der er meget svært at tale om...vi har haft beskyttet sex, men kondomet sprang" Dette kan I vælge at tale om uanset om hun er gravid eller ej, for at skabe tillid imellem Jer og den voksne.

Jeg håber alt bliver vel for jer.

Hilsen fra Mette