gravid? kan man trække maven ind? osv..

brevkassespørgsmål

gravid? kan man trække maven ind? osv..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Brevkasse.. Jeg tror måske at jeg er gravid jeg havde sex med min kæreste uden kondom, han kom dog ikke i mig. Men har hørt så meget om at man kan blive gravid af Præspermen? Så er lidt usikker på om jeg kan være gravid eller om jeg bare fuldstændig skal udelukke det. Hvis jeg er gravid har jeg været det i cirka én uge cirka vil jeg tro. Kan man godt trække maven ind hvis man er gravid? :) Har gået og tænkt en del over det... jeg har ikke nogen tydelige tegn på det, jeg føler bare at jeg nogle gange får lidt slemme menses smerter. Og en lille smule kvalme. Håber på et svar! Knus fra mig.

Svar:

Kære pige 15 år

Sandsynligheden for at du er blevet gravid er meget lille, eftersom din kæreste ikke kom oppe i dig. I skal selvfølgelig være klar over, at der altid er en større mulighed for at blive gravid når ikke man bruger beskyttelse.

Der kan være sædceller i præspermen, så er helt rigtigt hvad du skriver, at man kan blive gravid af præspermen, men igen, sandsynligheden er lille.

Man kan godt trække maven ind når man er gravid, men kun i starten af ens graviditet, det er lidt sværere at skjule når man kommer længere hen.

Nu skriver du ikke noget om hvornår du skal have din menstruation, men du har mulighed for at tage en graviditetstest, hvis du er gået en til to dage over din menstruation. Du kan få taget en test hos egen læge gratis, eller du kan købe en graviditetstest på apoteket koster 80-100 kr.

For fremtiden vil jeg opfordre jer til at bruge beskyttelse, så ikke du havner i denne situation igen. Du kan læse om forskellige præventionsformer her

Venlig Hilsen

Sascha