gravid? eller?:/

brevkassespørgsmål

gravid? eller?:/

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

jeg er meget nervøs:( for ca 6 måneder siden havde jeg sex med min dengang kæreste, da vi havde haft sex ser vi at kondomet var i stykker, og jeg blev helt knust og blev så bange, men natten hvor vi havde sex, dagen efter fik jeg mit lort, og var self meget lettet!! og har også haft mit lort som jeg plejer siden da. men nu 6 måneder efter er jeg begyndt at tage på:s ? ikke fordi jeg spiser mere? slet ikke, har spise problem, og spiser ikke ret meget, og har totalt ømme bryster:/ er bange for at jeg ka være gravid?:( har før hørt om at nogle har deres lort selvom de er gravide, og at man enlig ik ka se det:( er så bange? men ka det være at jeg er gravid?

Svar:

Hej pige 15 år

Sandsynligheden for at du er gravid er meget lille, men du har ret i at der er piger/kvinder som er blevet gravide selvom de har blødt. Du kan godt bløde under din graviditet og det kan være svært at skelne mellem om det er menstruation eller blod fra skeden. Menstruationen er et tegn på at ægget ikke er blevet befrugtet og derfor afstøder kroppen det sammen med slim og blod.

Jeg vil anbefale dig at tage et smut til din læge som kan fortage en graviditetstest og du kan samtidig få en snak om din nervøsitet. Eller du kan tage ned i dit nærmeste supermarkedet og købe en graviditetstest.

Din vægt øgning og ømme bryster kan også skyldes at din krop er ved at udvikle sig fra barn til voksen, du vil begynde at få lidt større bryster og din krop danner flere fedtdepoter du mæker muligvis også svingninger i dit humør og så videre. Så dine forandringer er helt almidelige i din alder, du er ved at blive kønsmoden.

Jeg vil anbefale dig at tale med din mor omkring de mange forandringer, det kan være dejligt at tale med en voksen som har været igennem de samme ting.

Mange Hilsner

Sascha