Gravid :D
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hei , mit navn er så Nana og jeg er 18 år gammel !:) det er fordi mig og min kæreste har så haft sex mange gange altså sikkert sex , men så en dag havde vi sex hvor han ikke havde taget noget kondom på fordi vi havde glemt alt om det , da vi bare begyndte og ingen af os kunne stop og jeg er ikke sur på ham eller noget for jeg kunne lige så vel have husket ham på det som ham selv ! Det er bare det at jeg er blevet gravid , jeg ved han meget gerne vil have en baby med mig, det har han selv sagt 100 gange !;b få det er da meget godt , det er bare det at jeg ligesom har mistet lidt lysten til at have sex , så er det ikke okay at når han så er liderlig at nej giver ham et handjob? Og jeg ved at sex betyder RIGTIG meget i et forhold både for manden og damen da det er den bedste måde og visse at man godt kan lide hindanden , så jeg er lidt bange for om han ikke vil have mig mere når jeg ikke rigtigt bliver tændt og vi har prøvet men det sker ikke så tit at jeg gerne vil være sammen med ham på den måde ?? For jeg har lidt indt af ham for han vil jo gerne nogen gange og han er rigtig sød og han rører hele tiden ved min marve og snakke til den .. Og hvornår er det man IKKE må have sex længere? Altså når man er gravid? For så kan han jo sætte det hele i gang når han kommer op har jeg hørt meget om.. + men kæreste spørger om det skader baby'en at han ligger blødt oven på mig når han trænger ind , de gange vi har sex da han ikke vil skade baby'en?

Svar:
Hej Nana.
Det er godt at du skriver. Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål fra en ende af.
Først vil jeg fortælle dig, at det er helt normalt, at man kan miste lysten til sex under en graviditet - det gælder både for kvinden og manden. Jeg fandt lige en artikkel der hedder Gravide har også sex. I den artikkel svarer de faktisk på mange af dine spørgsmål. I forhold til om baby'en tager skade af, at I har sex, beskriver de det meget godt: Barnet ligger beskyttet i livmoderen, der nærmest fungerer som en airbag og derfor tager barnet ikke skade. Sex kan være med til at sætte en fødsel i gang, men det er først i slutningen af graviditeten - altså først når tiden er inde til fødslen. Så det er helt udfarligt..:)
Jeg synes ikke at du skal give ham et handjob eller have sex kun for hans skyld. Måske skal du i stedet prøve at finde ud af hvordan du selv kan få lidt mere lyst. Jeg synes det er en god ide, at du snakker med din kæreste om det. Du kan vise ham artiklen og samtidig fortælle ham hvordan du har det. Det er også okay, hvis du bare ikke har lyst i en periode.
I forhold til sex vil jeg sige, at sex er helt klart meget bekræftende i et forhold, men det er ikke den bedste og eneste måde I kan vise, at I godt kan lide hinanden. Andre måder du kan vise din kæreste, at du godt kan lide ham, kunne eksempelvis være ved at bruge tid sammen med ham. Gøre lidt ekstra ud af det ved fx at lave hans livret eller gå i bio og se den film han gerne vil se. Man kan også vise det ved at sige noget pænt eller tage lidt på hinanden: Hvis du eksempelvis godt kan lide hans numse, så kan du sige at den er lækker og så give den et lille klem. I et parforhold handler det om at lytte og have fornemmelse for hinanden.
Du skriver meget om hvordan din kæreste har det med din graviditet og hvor glad han er. Det er dejligt at høre at din kæreste er rigtig sød og at han rører ved din mave og snakker til den. Men jeg synes også du skal tænke over, hvordan du selv har det med din graviditet - det er vigtigt at du også selv har lyst til at få barnet. En måde du kan finde ud af eller mærke om du har lyst til det, er ved at få snakket om det. Derfor synes jeg også det er vigtigt, at du får snakket med dine forældre om det og hører deres holdninger og erfaringer. Det kan være at de har viden og erfaringer, som du selv kan bruge til noget nyttigt. Hvis du har flere spørgsmål eller der er noget du er tvivl i om i forbindelse med din graviditet, så synes jeg at du skal tage en snak med din læge, så vil han/hun helt sikkert kunne besvare dine spørgsmål.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og håber at du kan bruge mine råd :)
Venlig Hilsen Mie