Gravid af præsperm på fingeren?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en smule bange for at jeg er blevet gravid. Mig og min kæreste har ikke haft sex endnu, men vi har "leget" lidt. Nogle gange rører han lidt ved sin penis når der er kommet lidt præsæd ud. Mit spørgsmål er så om jeg kan risikere at blive gravid hvis han giver mig finger lidt efter han har rørt ved sin penis, hvor der eventuelt er kommet præsæd på? Jeg skulle have haft min menstruation for lidt over 2 uger siden. Det er som regel ret uregelmæssigt, men her på det sidste har det kun været omkring de 2 uger. Jeg føler mig også ret oppustet lige i øjeblikket, hvilket jeg har læst kan være et symptom på graviditet. Jeg dyrker dog også fodbold hvilket jo kan være med til at gøre min menstruation uregelmæssig, og her på det sidste har jeg trænet og spillet ret mange kampe. Kan det have indflydelse? Jeg er ret bekymret, og jeg har været det i et stykke tid. Kan jeg også bare have disse symptomer og uregelmæssig menstruation fordi jeg er bekymret?

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt du skriver til os, hvis du er i tvivl. Jeg håber jeg kan guide dig i den rigtige retning, så du kan finde ud af om du kan være gravid eller ej.
Du har helt ret i, at sport kan være skyld i uregelmæssig menstruation og når du skriver du har trænet og spillet mange kampe, kan det sagtens være skyld i det. Derudover er det faktisk også muligt, hvis man er meget nervøs, at man kan springe en hel menstruation over.
Men det er faktisk muligt, at blive gravid hvis der har været præsæd på hans finger og den har været oppe i dig. Chancen for, at det sker er dog meget lille. Men da risikoen er der, tror jeg det ville lette dig meget, hvis du blev sikker ved, at tage en graviditets test. Dem kan du købe i normale supermarkeder eller f.eks. på apoteket.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw