gravid af præ-sperm

brevkassespørgsmål

gravid af præ-sperm

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej, jeg er en pige på 12, jeg sov sammen med min kæreste for ca. En måned siden og jeg gav ham handjob og lige bagefter ornanerede jeg mig selv. Jeg har hér dén sidste uge haft Skide ondt i maven, kvalme og har ikke fået min menstration til tiden. Er bange for at jeg er gravid, og jeg kan jo ikke bare købe en fortrydelses pille for dét er næsten en måned siden. En af mine venner vil købe en graviditetstest til mig og jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre hvis jeg er gravid. Har tænkt mig at sige det til min klasselære (som har hjulpet mig med andre ting) Men ved ikke om jeg vil tage imod en abort, fordi jeg ikke vil tage livet af et barn. Hjælp!

Svar:

Hej med dig.

Du har ret i, at det kan være du er blevet gravid af, at onanere dig selv med sperm på fingrene. Der er også en stor chance for at din menstruation er uregelmæssig og måske har du allerede fået din menstruation når du læser dette svar. Du har også ret i at det ikke kan lade sig gøre at bruge fortrydelsespiller, når der er gået en måned.
Hvor er jeg glad for, at du har nogle gode venner som hjælper dig med at købe graviditetstest og taler med dig om at gå til din klasselære. Jeg synes faktisk at det er en rigtig god ide at du taler med din lærer om svaret på den test du tager. F.eks kan du tage testen på skolen og derefter tale med din lære.

Jeg kan rigtigt godt forstå dig, at det er en meget, meget svær beslutning du skal tage. En abort eller et barn. Det kan kun du beslutte. Det er en frygtelig situation at stå i for dig, fordi du er så ung og knap nok har startet dit voksne liv endnu.
Lidt reflektioner: Det er en meget stor opgave at få et barn og det kræver mere erfaring end du har. Når jeg skriver det er det kun fordi jeg tænker på hvor voksen du skal være når/hvis du vælger barnet. Du vil gå glip af din egen teenageralder og gå glip af mange væsentlige ting i dit liv.
Hvis du vælger en abort, er det også frygteligt for dig, for det er et lille nyt liv som vokser. De tanker og følelser som dukker op vil kunne følge dig. Skyldfølelser og skamfølelser. Jeg har erfaring med at med åbenhed og ærlighed kommer man længst. Hvis du vælger en abort, tror jeg det er meget væsentligt at tale om det. Få tingene bearbejdet.

Det er en hændelig og uheldig hændelse. I hyggede jer og var uheldige. Jeg tror I har lært en masse af denne situation, lige meget udfaldet.
Men inden alle de her tanker om barn og abort tager over, synes jeg det er vigtigt at du finder ud af om du overhovedet er gravid. Og selv om der er en risiko, så er den meget meget lille.
Jeg håber du kan bruge min besvarelse, du er velkommen til at skrive igen.

Bedste hilsner Mette.