Gravid af at ornanere?

brevkassespørgsmål

Gravid af at ornanere?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej, jeg har fået min menstruation her for et par dage siden. Er det normalt at føle sig overvægtig i den periode man har mens? Jeg føler jeg selv er lidt overvægtig og tør ikke stille mig op på vægten nu. Og jeg har tænkt på om det er på nogen måde muligt at blive gravid af at ornanere? Meget fortvivlet så please svar hurtigt! (Og nej jeg tager ikk til læge og får det undersøgt - da jeg har læst i har skrevet det mange gang)

Svar:

Hej med dig.

Det er dejligt at du skriver ind til os. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, så godt jeg kan.

Når du har menstruation og du siger at du føler dig lidt overvægtig, så kan det muligvis være fordi, at du føler dig oppustet. Når du har menstruation, så er der rigtig gang i din krop og hormonerne i den. Det er også almindeligt at kvinder i ugen op til og under menstruationen, kan samle lidt væske i kroppen, sådan at din vægt kan stige med 1-2 kg. Men bare rolig, væsken vil som regl forsvinde helt igen, et par dage efter din menstruation er begyndt - og så vil din vægt falde igen. Derfor er det meget naturligt at du kan føle dig oppustet under din menstruation - det sker for rigtig mange kvinder.

Når man er ung, som du er, så kan det ske, at man i en periode tænker meget over ens vægt, men jeg synes ikke at du skal være bange for at gå op på vægten. Hvis du bliver ved med at være bange for det, så synes jeg at du skal snakke med nogen om det, eksempelvis din mor. Hun kan også være god at snakke om menstruation med, da hun jo selv har haft det længe og ved sikkert en masse om det. Ellers er du velkommen til at prøve chatrådgivningen her i Cyberhus, som er åben mandag til tordag kl. 14-19.

Du kan ikke blive gravid af at onanere selv, da der ikke sker nogen befrugtning af ægget fra mandens sædceller. Inde i din æggestok ligger der en masse små æg. Hver måned er der et æg, som skal modnes. Dette æg vandrer fra æggestokken og ned i livmoderen. Livmoderen har gjort klar til ægget, ved at danne en slimhinde, som ægget kan sætte sig fast i. For at ægget kan blive befrugtet, kræver det at nogle af mandens sædceller kommer ind i skeden og op i livmoderen, så vil én enkelt af sædcellerne befrugte ægget. Hvis der ikke kommer nogle sædceller og befrugter ægget, så opdager din krop det og så udstøder den slimhinden - Det er det, der er din menstruation, altså slimhinden som skal ud af livmoderen.  Jeg fandt en lille kort film, der hedder Menstruation animation, den viser hvordan det foregår inden i din krop, det her med ægget og livmoderen. Du kan også se mere om hvordan man bliver gravid og hvordan det med befrugtning foregår i en anden lille film, der hedder Sådan får man altså børn.

Held og lykke med det hele, jeg håber du kan bruge mine svar :)

Venlig Hilsen Mie