Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej! jeg er en 17 årig pige, der har haft noget kørende med en dreng, vi har ikke været i seng sammen, og jeg er dog også jomfrue, men der er noget i mig, der stadig er bange for at være gravid. Vi har langt nøgne sammen og måske har hans pik rørt min skede, dog er han ikke kommet eller har været oppe i mig eller noget, men er stadig bange for at kunne være gravid da de rørte hinanden. Skulle have fået min menstruation for lidt over en uge siden, og jeg har ikke fået den, dog er den også normalt ret uregelmæssig, men det bekymrer mig stadig. skal fyren komme op i en før man bliver gravid eller hvad?:) - og tænker også det lyder lidt underligt at sige "jeg er gravid, men jomfrue"
hilsen den bekymrede pige

Svar:
Kære Bekymrede Pige,
Jeg synes, det er fint, du skriver herind med dine bekymringer. Det lyder som om, at tankerne om graviditet fylder meget for dig, og det er derfor rigtig godt, at du kommer til os med dine tvivlsspørgsmål.
Jeg synes, det er dejligt at høre, at du har noget kørende med en dreng, og jeg får på fornemmelsen, at I har det hyggeligt og rart sammen.
Som hovedregel kan man ikke blive gravid af at ligge nøgne sammen, som I har gjort. Det er nemlig sådan, at drengen skal komme, mens han er oppe i dig for at kunne gøre dig gravid. Det lyder ikke som om, han har fået udløsning, mens I har ligget sammen, og det er netop udløsningen, som kan gøre dig gravid. Hvis han har været opstemt og tændt, mens I har ligget sammen, kan der godt komme lidt præsperm fra ham, men du kan stadig kun blive gravid af det, hvis det er kommet direkte op i dig. Der er derfor meget lille risiko for, at der kan være sket noget ved de berøringer, som I har haft.
At du ikke har fået din menstruation behøver ikke være et tegn på graviditet. Om menstruationen kommer eller udebliver, kan nemlig være påvirket af mange forskellige ting. Fx kan menstruationen udeblive, hvis man tænker meget over, om den ikke snart er på vej, eller hvis man generelt går rundt og bekymrer sig meget. Den kan også udeblive, hvis man har har dyrket mere sport, spist anderledes eller gjort noget, man ikke plejer i en periode.
Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at du ikke kan være blevet gravid, men jeg tror som sagt, at sandsynligheden er lille. Hvis du fortsat tænker meget over det, vil jeg råde dig til at købe en graviditetstest, som hurtigt og sikkert kan fortælle dig, om du er gravid eller ej. Du kan købe graviditetstests i næsten alle supermarkeder, og den er hurtig og nem at anvende derhjemme. Hvis den viser sig at være negativ, kan du slippe dine bekymringer igen og bare være til stede i det dejlige, du laver med fyren.
Hvis I på et tidspunkt beslutter jer for at have rigtig sex, vil jeg råde dig til at bruge kondom, så du bagefter ikke skal bekymre dig om graviditet.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Vh. Matilde