Gravid

brevkassespørgsmål

Gravid

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 4 dage siden

Hej

min kæreste og jeg som er 14 år

vil gerne prøve at havde sex uden kondom

vi har prøvet det før mange gange Med kondom.

jeg er på minipiller

så jeg er bare lidt itvivl om der er stor risiko for at blive gravid

når jeg er på minipiller. Vi vil rigtig gerne prøve at mærke følelsen

i måske bare 1 min.

Men håber i kan svare på det her

og fortælle lidt mere om minipiller, hvordan de helt præcis fungere?

Svar:

Hej du

Dejligt at høre, at du og din kæreste tænker på, hvad der er en sikker måde at dyrke sex på - det er meget ansvarligt og flot af jer. Jeg vil komme med lidt info, som I forhåbentlig kan bruge..

Minipiller indeholder et hormon, som hedder gestagen. De gør, at sædceller ikke kan komme igennem livmoderhalsen og derfor kan man ikke blive gravid. Pillerne er meget sikre, men det er sådan, at man aldrig kan være 100% sikker - heller ikke med andre former for beskyttelse. P-piller er 99 % sikre og er det allersikreste, man kan bruge. Der er forskellige ting, som kan påvirke sikkerheden i minipillen. Hvis man f.eks. glemmer at tage pillen hver dag (også under menstruation), så kan det føre til graviditet. Det er også sådan, at pillerne helst skal tages på samme tid hver dag, hvis man vil være mest mulig sikker. Hvis man kaster op efter at have taget pillen, kan man heller ikke garantere, at den har nået at virke. Hvis man er det mindste i tvivl, så kan man bruge et kondom - som I skriver, at I allerede gør - for at være mere sikker. Men man kan altså godt have sex uden kondom, når man er på minipiller og tager dem, som man skal.

Held og lykke med det hele.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål