Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 og min kæreste og jeg er rigtig bange for at jeg kan blive gravid ved at han glider sin penis op af min skede når jeg er våd. Han får noget vådt ud af sin penis? Hvad er det? Og kan jeg blive gravid af det ?

Svar:
Hej pige, 15 år,
Det er super at du spørger når du er i tvivl. Jeg svarer lige i en lidt anden rækkefølge, end du har spurgt i, så kommer hele svaret til at give den bedste sammenhængende mening.
Det våde der kommer ud af hans penis når I er sammen er præsperm. Prespærm fungerer som kroppens egen glidecreme, lidt på samme måde som når du bliver våd. Hvad du skal være opmærksom på, er at præsperm indeholder lidt sæd, så du kan, hvis du er uheldig, blive gravid, når han glider op af din skede med sin penis, også selvom han ikke trænger ind.
Hvis du er i tvivl om du er gravid, kan du købe en graviditetstest på apoteket eller i alle større supermarkeder, og tage den på den første dag, efter du burde have fået din menstruation. Alternativt kan du tage til lægen, og få lavet testen, det kræver også at du kommer tidligst første dag efter din menstruation burde være kommet.
Det er langt fra sikkert at du er blevet gravid, men du kan have været uheldig - som sagt, er du i tvivl, så test.
Jeg håber det var en hjælp. Du er altid velkommen til at vende tilbage med flere spørgsmål.
Med Venlig Hilsen
-Sune