Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey jeg er en pige på 16år Jeg er bange for jeg er gravid, da jeg havde ubeskyttet sex med min kæreste for lidt længe siden. Jeg har det præsis som en gravid, jeg spiser meget mere end normalt og andre gange er jeg kke sulten, og har kvalme, og føler min mave er vokset da jeg har taget 3kg på.. jeg har fået min minstrusion siden jeg har haft sex. Men da min mor var gravid med mig og mine søskende, fik hun sin minstrusion hver måned i 3 måneder, før hun opdagede hun var gravid, er bange det er det samme jeg har hvad skal jeg gøre? knus den nærvøse pige...tak på forhånd ;D

Svar:
Hej nervøse pige
Dejligt at du skriver herind, jeg håber jeg kan gøre dig lidt mindre nervøs.
Jeg vil starte med at sige til dig at sandsynligheden for at du gravid er meget meget lille, du har ret i at man kan bløde selvom man er gravid, men det er ofte ikke kraftige blødninger, men mere pletblødninger. Blødningerne kan skyldes at slimhinden ofte er meget svag i starten af graviditeten.
Du er stadigvæk i puberteten og det gør at der sker en masse forandringer med din krop på grund af homoner som gør at du udvikler dig fra barn til "kvinde"
Kroppen ændrer facon, du kan opleve at dine hofte bliver bredere, din bagdel større og din mave rundere, det er helt almindeligt og en del af din udvikling.
Hvis du bekymrer dig meget, så vil jeg anbefale dig at få taget en graviditetstest, det kan gøres hurtigt hos din læge, vedkommende skal kun bruge en urinprøve fra dig og det er gratis, eller du kan købe en test på apoteket for ca. 100 kr.
Husk kondom fremover, så ikke du skal bekymre dig igen. Kondom beskytter også imod kønsygdomme.
Mange Hilsner
Sascha