gravid`?

brevkassespørgsmål

gravid`?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

hej jeg har en kæreste og vi har været i seng nogle gange, jeg havde mens. for 44 dage siden og er bange for jeg er gravid. jeg plejer at få mens. ca 30-37 dage efter den første. jeg har taget en gravilitetstest og den var negativ. mig og mine kæreste brugte kondom alle gange og vi mener ikk det har gået i stykker. vi er meget bange for at jeg er grvid, men jeg har haft ond i maven, som om jeg havde mens, bare uden at have det. jeg har ikk særlig meget lyst til at tage til lægen. kan man blive gravid hvis kondomet ikk sprænger? og når man skal til at have mens, og man så går i seng sammen, kan det så gøre at menstruationen bliver forsinket? - håber virkelig du vil svare hurtigt ? - tak

Svar:

Kære pige 14 år

Kan godt forstå at du bliver lidt nervøs når din menstruation ikke kommer som den plejer.

I din alder kan menstruationen godt være meget uregelmæssig, og det er helt naturligt er den kan gå nogle dage over og helt op til måneder.

Fysisk aktivitet, slankekure og for meget spekulation, kan også være med til at ens menstruation ikke kommer.

I brugte kondom og er ret sikre på at det ikke sprang, så i har virkelig ikke noget at være nervøse for. Sædcellerne kan ikke komme igennem gummiet.

Hvis du bliver ved med at være nervøs, så kan du tage en test mere, men jeg synes du skal prøve at tage det det med ro, så skal din menstruation nok komme.

Venlig Hilsen

Sascha