Gravid??

brevkassespørgsmål

Gravid??

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Hej. Jeg har et spørsmål. Kan man blive gravid uden at have fået sin første menstruation? Og kan man se om man er gravid på en blodprøve? Har ikke haft sammrnleje med Nogen men har en underlig følelse i maven. Det Trykker i siderne og under mine ribben. Er madglad her fortiden. Har været ved Lægen hvor han trykkede på min mave for at mærke hvad det kunne være. Men han kunne ikke mærke noget. Det har varet lidt over en måned. Hvad kan det Være?

Svar:

Hej Anonym

Ja, du kan godt blive gravid uden at have haft din første menstruation. Din menstruation kommer efter at du har haft din første æg-løsning, og hvis det æg når at blive befrugtet med sæd, vil du godt kunne blive gravid inden du har fået din første menstruation.

MEN...hvis du skal være blevet gravid kræver det at du har haft sæd oppe i skeden, og det lyder til at være usandsynligt, hvis du aldrig har haft samleje. Så jeg tror ikke at det er graviditet du mærker i maven. Hvis du vil være helt sikker kan du tage en test som kan købes på apoteket eller i supermarkedet. Men som sagt er jeg ret sikker på at du ikke er gravid.

Jeg synes det er rigtig godt at du har taget dine symptomer alvorligt og været hos din læge og få det tjekket. Aftalte du noget med din læge hvis du blev ved med at kunne mærke den her trykken som du beskriver?
Jeg ved ikke hvor længe det er siden du var hos din læge, men jeg tænker at hvis der er gået 2-3 dage og du bliver ved med at kunne mærke det, synes jeg du skal tage afsted igen og bede om at blive tjekket lidt grundigere. Der findes mange forskellige muligheder for at undersøge hvad det kan være(blodprøve, scanning, osv), men det ved din læge meget mere om.

Ved dine forældre at du har været ved lægen og at du har ondt? Hvis ikke synes jeg du skal fortælle dem det, så de kan tage med dig til lægen og støtte dig i at finde ud af hvad det er du mærker.

Håber du snart finder ud hvad det er og får det bedre.

Niels-Christian