Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
jeg var sammen med min kæreste for 2 uger siden.
Han gav mig finger, og han havde sæd på fingrene.
jer er nu bange for, om jeg kan være gravid.

Svar:
Hej
Jeg forstår godt din bekymring og er sikker på at du ikke er den første som har stået i denne situation.
Rent teoretisk kan det godt lade sig gøre at blive gravid af at få finger, men i praksis vil jeg mene at risikoen er meget lille. Der er derfor ikke særlig stor sandsynlighed for at du er gravid. Hvis du gerne vil være helt sikker, vil jeg dog råde dig til selv at tage en graviditetstest eller få taget en ved din læge. Samtidig vil jeg råde dig til at holde øje med om din menstruation kommer helt som normalt, næste gang du skal have det.
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er eller hvor længe dig og din kæreste har været sammen. Men hvis du gerne vil sikre dig helt mod at blive gravid når i er sammen seksuelt, er der forskellige former for prævention som kunne være en mulighed. Det kunne eksempelvis være p-piller eller mini-piller. P-piller stopper ægløsningen, så på den måde skal du ikke længere frygte at blive gravid, når din kæreste giver dig finger. P-piller og mini-piller beskytter dog ikke mod seksuelt overførte sygdomme, så derfor er det en god ide også at bruge kondom, indtil I er sikre på at ingen af jer har nogle seksuelt overførte sygdomme. Alt dette er dog noget du kan tale mere med din læge om.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Nanna