Gravid :(

brevkassespørgsmål

Gravid :(

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej hej Jeg er en pige på tretten år, der er blevet gravid ved et uheld. Jeg har en kæreste som også er tretten år, vi har regelmæssig sex. Jeg fik min mens. da jeg var 10 år, så jeg er kommet i puperteten meget tidligt. Som sagt har vi regelmæssig sex, og har haft det i cirka et halvt år, men for en måned siden skete et uheld, kondomet brast og jeg er blevet gravid. Jeg tog en graviditetstest for en uge siden og den var positiv, og jeg har også haft lidt kvalme i den sidste tid. Men problemet er bare det, at jeg tør ikke fortælle mine forældre at jeg er gravid, fordi at jeg er jo for ung til at have sex, hvad skal jeg gøre? Jeg må jo fortælle dem det engang

Svar:

Hej med dig.

Tak for din mail til lystværelset.

Det er korrekt at der er en lov som siger man ikke må have sex før man er 15 og det er der mange grunde til. Bl.a fordi man stadig er barn som 13 årrig, og det at få barn hører med til at man er voksen. Så som du selv siger til sidst i din mail, er du nødt til at fortælle dine forældre at du er gravid, selvom du er bange. Det kan godt være svært, men de skal hjælpe dig i denne situation du er kommet i.

Jeg synes du same med dine forældre skal gå til din læge og få en snak om de muligheder der er for dig. Man kan vælge at få barnet og det er også muligt at få foretaget en abort. Der kan være store konsekvenser forbundet med begge beslutninger, så det er meget vigtigt du taler med dine forældrer.

Jeg håber for dig at alt bliver godt. Skriv gerne igen hvis du har brug for flere råd.

Sommer hilsner Mette.