Gravid ??

brevkassespørgsmål

Gravid ??

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Jeg er altså ekstremt bange for jeg er gravid, jeg har før kunne gå i en uge uden af spise men nu kan jeg ikke engang gå 5 timer at spise for så laver min mave virkelige mærkelige lyde.. vær gang jeg spiser for er jeg en forfærdenlig kvalme og jeg får tit maden op igen et par gange ... her den 15/16 havde jeg ubeskyttet sex og han kom oppe i mig ? det er bare min mens stoppede den 14 ? kan jeg så være gravid ? jeg skulle have haft min mens d.4 og i dag er det den 6. ved godt det kun er to dage men er så nervøs?! min mens er ikke helt reglmæssig og den har den aldrig været den er altid forsinket men denne gang er jeg så skide bange for at være gravid ... og hvis jeg er hvordan fortæller jeg det så til den kæreste jeg har fået efter det skete ?

Svar:

Hej Pige, 14 år.

Det er godt du skriver herind. Og jeg håber jeg kan berolige dig lidt. Sagen er den at du først har ægløsning cirka 14 dage efter din første menstruationsdag, så sandsynligheden for at du' er gravid er meget lille. Desuden er det meget normalt, som du selv siger, at din menstruation er uregelmæssig. Men for en sikkerhedsskyld synes jeg du skal tage et smut til lægen og få ham til at teste dig. For at du kan få noget ro i dit sind.

Hvis du skulle være blevet gravid, så skriv igen, så tager vi hvordan du snakker med kæresten om det.

Så er der to ting jeg er nødt til at bruge lidt tid på at snakke med dig om.

1) Det er dumt at have ubeskyttet sex. Ikke nok med at du vil komme til at støde på den her tvivl om du er gravid igen, også selvom han ikke kommer i dig. Du kan blive gravid af præsperm, men du kan også samle en god håndfuld sexsygdomme op. Det betyder at du i yderste tilfælde ville kunne blive steril eller dø.

2) Du skriver at du normalt kan gå en uge uden at spise noget, og at du nu spiser hver 5 time. Det er ikke sundt for din krop at gå en uge uden mad, du bør mindst spise et ordentligt måltid hver 5. time. Så det er godt du spiser noget hver 5. time nu, selvom jeg ikke ved om det er nok.

Jeg synes alt i alt at du skal prøve at tage et smut ind i chatten og snakke med en voksen om dit forhold til mad. Du kan logge på mandag-torsdag klokken 14-19

Med Venlig Hilsen

-Sune