Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej brevkasse. tudsind tak fordi i altid er så søde, i har hjulpet mig rigtig meget mange gange før :-) jeg er en pige på 14 som har en superskøn kæreste af samme alder. vi har haft samleje før for lidt over et halvt år siden, men det skete ikke så mange gange for til sidst var jeg bare alt fro bange for at blive grevid (selvom vi selvfølgelig brugte kondom!). og jeg syens at man skal stoppen mens legen er god når frygten for at blive gravid til sidst er større end lysten tils ex. nå! men det var slet ikke det jeg ville sige! :-) altså når vi er sammen har vi sex - altså oral og jeg gir handjob og han gir finger. nu er mit spørgsmål bare: hvor let er det at blive grevid på den måde? jeg har læst mindst en million forskellige svar, er der nogen af jer der kan gi mig et rigtigt svar jeg kan stole på? jeg har blandt andet læst at man sagtens kan blive gravid af en finger med sæd på, mens jeg også har hørt at det er umuligt fordi sæden skal "skydes" op i kvinden? jeg har også hørt at sæd kan sidde i pigens kønshår og derved selv ta' turen op i skeden. jeg har også hørt at sæden kan "gemme" sig under neglen. men jeg har også hørt at sæden DØR ligeså snart det er "tørt"! HVAD SKAL JEG DOG TRO PÅ? hjælp mig, for når vi har "sex" er jeg ALTID så bange for at blive gravid! her den anden dag lå vi og "legede" og jeg havde ingen trusser på, og han havde udnerbukser på. han var kommet, så der var en våd plet i underbukserne. vi ligger bare og kysser og snakker lidt, da han ligger sig oven på mig (jeg ligger på maven, og han ovenpå med sædpletten lige ned mod mellem mine ben) - måske lyder det latterligt, men kan sæden godt gøre mig gravid på den måde? hvis de kan ved jeg selvfølgelg godt at risikoen er lille, men er den der overhovedet? KAN jeg godt blive gravid af så lidt? måske kan i ikke selv gi mig det rigtige svar, men kan i så måske gi mig et link til en hjemmeside der kan? :-) tusind tak! knus K.

Svar:
Hej K,
Tak for rosen! Det er dejligt at høre. Det er et godt spørgsmål du har og det er rigtig fint at du skriver herind.
Jeg kan desværre ikke give dig et præcist svar på hvor længe sædceller kan leve udenfor kroppen. Jeg har søgt en masse på nettet, men kan ikke finde noget, så jeg kan ikke en gang sende dig videre til nogle andre.
Jeg kan dog skrive noget om det der egentlig bekymrer dig, nemlig risikoen for at du bliver gravid.
Du skriver at I har brugt kondom når I har haft samleje. Det er rigtig fint. Kondomer er næsten 100% sikre hvis man bruger dem rigtigt. Det betyder at han skal have det på under hele samlejet - altså fra første gang han trænger ind i dig - også selvom han ikke kommer inden i dig. Der kan nemlig godt komme lidt præsperm før den rigtige sperm, og den kan også indeholde sædceller. I skal også huske at man ikke må åbne pakken med saks eller tænder, og at det skal sættes rigtigt på. Hvordan man gør det kan du se her. Til sidst skal I også sørge for at det har den rigtige størrelse. Det kan godt være at I skal prøve jer frem, men de fleste kan passe en størrelse medium.
Hvis det vil gøre dig mere tryg at have talt med en voksen om hvordan man bruger kondomer rigtigt kan du prøve at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun ved en masse om det og er vant til at tale med unge om sex og prævention.
Du skriver at I nu dyrker oral- og håndsex i stedet for almindeligt samleje og vil gerne vide hvor stor risikoen for at du bliver gravid af det, er. Det er svært at sige præcist, men jeg kan fortælle dig at risikoen er der. Man kan godt blive gravid hvis man får finger og der er sæd på den. Sædceller kan godt vandre et stykke og det er heller ikke til at sige hvor højt din kærestes finger når op, når han giver dig finger. Hvis han har sæd på fingrene er det derfor en god idé hvis han lige vasker fingrene før han giver dig finger. Risikoen for at du bliver gravid på den måde er lille, men det kan ske.
Generelt kan man sige at hvis I bare tænker over at bruge prævention rigtigt og sørge for at du ikke får sæd op i dig på anden vis, så er risikoen for at du bliver gravid meget lille.
Jeg håber det var svar nok, ellers må du endelig skrive igen.
Med venlig hilsen
-Sune