Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Min kærste og jeg har haft sex. Det var min første gang og det var dejligt.
Det var ikke planlagt at vi skulle have sex, så vi havde ingen beskyttelse. Men vi gjorde det alligevel. Jeg er heller ikke på p-piller.
Da vi havde sex kom min kæreste inde i mig.efter vi har haft sex, har jeg haft det mærkeligt. Kvalme om morgen, som en gang har ført til at jeg kastede noget grønt slim op.
Det at jeg har kastet op, har fået mig til at tænke er jeg gravid. Skal jeg tage en fortrydelsespille eller vente og se om min menstruation kommer.
Håber I kan svare på mit spørgsmål.
KH Den fortvivlede

Svar:
Kære fortvivlede :-)
Det er rigtig godt at din kæreste og dig har haft en god oplevelse med jeres første gang. Uheldigvis fik I ikke brugt beskyttelse, og nu er du rigtig nervøs for om du er gravid. Det er ikke en sjov situation at være i.
Du spørger, om du skal tage en fortrydelsespille. Det afhænger af hvornår din kæreste og dig havde sex. En fortrydelsespille virker nemlig kun i nogle få dage. Den fortrydelsespille, som man kan tage i længst tid, virker i 5 døgn. Det vil sige, at der ikke må gå mere end 5 dage fra din kæreste og dig har haft sex, til du tager pillen. Pillen kan du få på apoteket, og du behøver ikke tage en snak med din læge først. Husk at nævn for kvinden, hvor lang tid siden din kæreste og dig har haft sex, så hun kan give dig den rigtige slags, og ikke én, som fx kun har en virkning på 3 dage, hvis det er for sent. Hvis din menstruation er udebleven, selvom du har taget en fortrydelsespille, skal du tage en graviditetstest. Jo flere dage der går fra man har sex, til man tager en fortrydelsespille, jo mindre er chancen for, at fortrydelsespillen virker.
Er det mere end 5 døgn siden din kæreste og dig har haft sex, bliver du desværre nødt til at vente og se, om din menstruation kommer.
Nu hvor din kæreste og dig har været i seng sammen, går der garanteret ikke længe før, at I gerne vil have sex igen. Jeg synes derfor hurtigst muligt, at du skal begynde at overveje hvilken form for prævention du vil til at bruge, så du ikke kommer ud i denne trælse situation igen. De mest normale prævensionsformer er p-piller og kondom. Kondomer kan I købe i det fleste dagligvarebutikker, på apoteket eller på nettet. P-piller skal du aftale en tid med din læge, for at få.
Held og lykke med det hele :-)
Mange hilsner
Christina