Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 2 måneder siden

Hej.
Her forleden havde mig og min kæreste ubeskyttet sex, dog var jeg på mine p-piller, men grundet 2 glemte piller vidste jeg vi skulle have bekyttet sex. Men da vi intet beskyttelse havde, aftalte vi at lave en pull out, men han kom til at glemme at fjerne sig hurtig nok (hvis man kan sige det sådan), og kom desværre inde i mig. Nu står jeg med den bekymring om jeg kan være gravid? Efter han tog hjem igen (langdistance forhold), stoppede jeg med at tage piller dagen efter.
Ved ikke om det her er vigtigt, men fordi jeg allerede havde glemt en pille, begyndte jeg at bløde da jeg havde glemt den anden og skyndte mig selvfølgelig at tage den glemte pille, og vi havde så sex dagen efterfølgende.
Nu står jeg i den situation og ikke ved hvad jeg skal gøre? jeg pletblødte en gang tidligere idag, men har læst det godt kan være grundet implantionblødning..
Hvad skal jeg gøre???
Skal jeg tage test, søge læge, snakker med forældre eller tage fortrydelsepille?
Og står lidt alene omkring det her da min kæreste bor langt væk, bedste veninde ude og rejse, vil ikke skuffe min mor og snakker ikke så godt med min søster til at jeg kan få hjælp af hende..

Svar:

Hej Anonym

Du skriver at din kæreste og dig havde ubeskyttet sex "her forleden". Hvad betyder det? Grunden til jeg spørger er at muligheden med en fortrydelsespille afhænger af hvornår det var I havde ubeskyttet sex.
Afhængig af hvilke slags fortrydelsespiller vi taler om så skal den helst tages indefor 12 timer efter du har haft sex og senest 3-5dage efter (igen det afhænger meget af hvilken slags, så det er vigtigt at spørge om på apoteket og fortælle præcis hvornår du har haft ubeskyttet sex)

For ja, hvis du er sprunget over 2 p-piller så kan du ikke regne med at pillerne beskytter dig i den her periode. En graviditetstest kan du tage fra den dag du skulle have haft din menstruation(hvis den ikke kommer) men til den tid kan det jo så være for sent at tage en fortrydelsespille, så mit råd til dig er at du ringer til vagtlægen i din kommune og spørger hvad du skal gøre lige nu og her. Om du skal tage en fortrydelsespille og i så fald hvilken slags eller om du skal vente og se om din menstruation kommer som den skal.

Når nu der er kommet styr på den her situation kan du måske overveje om p-piller er den rigtige præventionsform for dig. For hvis du har tendens til at glemme pillen så er det altså bare ikke helt så effektivt som eksempelvis en p-stav som ligger under huden og selv frigiver de nødvendige hormoner, og kun skal skiftes hver andet eller tredje år mener jeg det er.

Håber du finder en god løsning på din situation.

Bedste hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål