Grøn mug i tis'konen o_0
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Dav. Vi er to piger som har et stort problem. Her på det seneste har vi begge haft grønt mug i underbukserne! Efter at vi havde samleje i tirsdags sammen (vi sku bare liige prøve) begyndte det at lugte lidt grimt og vi er lidt bekymrede for at vi har udviklet svamp (det lugter && ligner osten rogforer / blåost.) o_0 8O

Svar:
Hej med jer.
Tak for jeres mail.
Det er vældig ubehageligt at have ”grønt mug” i underbukserne, det giver jeg jer ret i. Det er normalt at have udflåd og det er normalt gulligt eller mælkehvidt. Mængden og lugten varierer.
Der er ikke noget mål for hvor lidt eller hvor meget udflåd det er normalt at have. Nogle gange kan man opleve at udflået bliver meget grynet, og det sviger og kløer i skridtet. Det er tegn på at man har skedesvamp. Men man kan kun finde ud af om det er skedesvamp, ved at en læge ser på det.
Hvis jeres udflåd er grønligt kan det måske betyde at I har skedebetændelse, som kommer hvis man har øget vækst at bakterier, virus eller svamp i skeden. I skal kontakte jeres læge så han kan undersøge jer. Som regel kan lægen se og lugte hvad der er galt. Desuden tager lægen en lille prøve fra skeden, så I kan få den rette behandling.
Det er vigtigt at i fortæller jeres forældre om det, så de kan tage med til lægen. Det kan være rart at have en voksen med, som man stoler på.
Efterårshilsner Mette