Glemt p-pillen en gang?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er meget i tvivl om noget og håber du/I kan hjælpe mig. Jeg startede på min p-pille pakke i onsdags, har derfor taget p-pille: onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag. MEN glemte den igår da det var mandag. Men desværre skete der det, at min kæreste kom ved et uheld oppe i mig i lørdags og er meget nervøs for, om jeg så kan blive gravid af den grund - da jeg glemte min pille igår. I dag har jeg taget to piller. Jeg ved ikke om det er et meget meget dumt spørgsmål. Da jeg på den ene side ser det sådan, at jeg ikke kunne blive gravid i lørdags, da jeg var på p-piller der. Men ville gerne lige være helt sikker? Og nu hvor jeg glemte den ene pille, skal jeg bare blive ved med at tage dem, men bruge noget andet som præventation, da p-pillerne ikke beskytter med 100% sikkerhed syv dage frem, ikke? HÅBER MEGET PÅ AT I KAN HJÆLPE MIG OG SVARE HURTIGST MULIGT, DA JEG SNART SKAL PÅ FERIE. Tak :-)

Svar:
Kære pige 15 år
Som du selv skriver, var du på p-piller i lørdags, så sandsynligheden for at du skulle være blevet gravid, er meget lille.
Det man siger er, at hvis du glemmer en p-pille, så skal man tage den hurtigst muligt, også selvom det kan betyde at man skal tage to, så det er helt rigtig hvad du har gjort. Hvis du glemmer at tage en pille flere dage i træk, så skal du smide pakken ud og holde pause i en uge, hvor der så kommer en blødning.
Du kan ikke regne med at være beskyttet de næste 14 dage, så du skal bruge en anden form for prævention som du selv så fint har skrevet.
Hvis du stadigvæk er bekymret for om du skulle være gravid, så synes jeg at du enten skal tage til egen læge og få taget en graviditetstest gratis, eller du kan købe en test på apoteket for ca. 80-100 kr.
Rigtig god ferie
Mange Hilsner
Sascha