går Taglknopper ud over ens psyke og selvtillid
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hey jeg er en dreng på 14, jeg har vist nogle taglknopper, men gider ikke gå til læge hvis det ikke betyder noget. men jeg skulle lige høre om taglknopper går ud over ens psyke og selvtillid. og hvis det gør? hvordan? på forhånd tak den ukendte

Svar:
Hej Ukendte.
Hvis du ikke har læst det endnu, vil jeg anbefale dig at læse lægebrevkassens spørgsmål og svar om talgknopper. Du kan finde spørgsmålet her.
Du har ikke skrevet, hvor du har fået talgknopper, men idet du skriver til den her brevkasse, går jeg ud fra at det er på eller omkring kønsdelene.
Om talgknopper går ud over din psyke er et svært og godt spørgsmål. Det er det fordi der er forskel på hvor mange man får, hvor store de er, hvor de sidder henne og hvor stort et problem du selv synes det er.
Prøv at tænk på om du er nervøs ved at skulle i bad efter idræt? Eller måske om du ikke rigtigt tør at en kæreste rør ved dig? Der kan være mange grunde til at være lidt usikker over sådan nogle ting i puberteten.
Det er slet ikke sikkert at andre lægger mærke til at du har talgknopper, heller ikke pigerne.
Hvis du gerne vil af med knopperne kan intimsæbe måske hjælpe. Almindelig sæbe vil nok svie meget, da du er ret følsom omkring kønsdelene.
Du skriver du vidst har fået nogle talgknopper. Det er vigtigt at tale med din læge, for at være sikker på at det er talgknopper. Jeg ved det kan være en svær og pinlig omgang for dig, men gør det alligevel. Og når du ringer derned, for at aftale tid kan du jo bede om at få en mandlig læge (hvis der er sådan en hos dine læger). Lægen kan rådgive dig bedre og han synes ikke det er pinligt. Han har set alt (og ting der er meget værre) før.
Med Venlig Hilsen
Sune