Første menstraution
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
jeg fik min første menstraution for cirka 7 måneder siden! Men den er stadig ikke kommet! Jeg er ret bange for at der er noget galt, er det normal? hvor lang tid kan der højest gå før man får den igen? Hvad gør en gynekolog? Er der brug for en gynekolog? Hjælp tak

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for om der kan være noget galt, men det er HELT normalt, at der kan gå noget tid fra, at man har fået sin første menstruation, til den kommer igen. Menstruationcyklussen plejer at blive regelmæssige efter 1-2 år, så der går lidt tid inden den er helt regelmæssig. Det kan selvfølgelig godt være rigtig irriterende ikke at vide hvornår ens menstruation kommer, men det er ikke farligt!
Det lyder bestemt ikke til, at du har brug for en gynækolog til at se på det. Det lyder til at være helt i orden. Det kan dog nogle gang alligevel være fint at gå til lægen, hvis det er noget man er meget bekymret for, fordi man så med sikkerhed ved om alt er som det skal være. Men som sagt så lyder alt helt okay!
Det er jo en hel ny verden, selvom man har hørt meget om det i skolen og andre steder, så jeg kan godt forstå man kan komme i tvivl. Hvis din skole har en sundhedsplejerske tilknyttet, så kan man altid gå til hende og spørge. Hun har helt sikkert snakket med mange unge piger, som dig selv, om alt med menstruation og hvad der hører med til det, så hun vil kunne svare på det meste.
Hvis du kunne tænke dig at læse lidt mere om alt det her med menstruation så er denne her side rigtig god!
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål!
Med venlig hilsen Astrid