Følsomhed på penis og tidlig sædafgang
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg er en dreng på 17 og ville spørge om der er en måde/metode man kan gøre sin penis mere følsom på?
Jeg syntes efterhånden at den ofte onani gør min penis mindre følsom. Når jeg får udløsning er min penis selfølgelig meget følsom, men ikke når jeg er i gang med onanien. Ps er stoppet med at onanere i et stykke tid,  pågrund af læsning da det ikke er godt at onanere hver dag og helst kun onanere mindst en gang om ugen. Har også problemer med for tidlig sædafgang, og kommer nok fra onanien, (jeg ville jo have det hurtigt overstået/have følesen hurtigt da jeg var mindre) har prøver start/stop teknik i et år nu! Virker slet ikke på mig, så er begyndt på knibeøvelser.
Ville også lige ud med det, for jeg hader at komme hurtigt, men måske er det anderledes den dag jeg får sex.... ellers så tænker jeg positivt i livet, men problemer har man jo også :P

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå du er lidt frustreret over, at du ikke rigtig mærker noget når du onanerer og også oplever for tidlig sædafgang. Når man oplever problemer med seksuelle ting, så kan det også påvirke ens generelle humør og jeg kan sagtens forstå dit behov for at komme ud med det. Alle mennesker har problemer af en eller anden art, så det er helt naturligt, at du også har selvom du ellers er et positivt menneske. Jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan på dit spørgsmål!
Du beskriver selv flere ting, som du allerede har afprøvet, nemlig at du har holdt pause fra onanien, du har prøvet start/stop-teknik og du laver knibeøvelser. Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt, at du har prøvet at undersøge om der er noget du kan gøre for at gøre oplevelsen bedre og jeg synes endeligt du skal blive ved med at give det et forsøg. Men når det er sagt så tror jeg også det er vigtigt, at du prøver at slappe helt af omkring det. Jeg ved godt at det kan være svært, når det fylder meget for en. Men med det mener jeg, at når man bliver meget opmærksom på om der er noget galt så gør man alt hvad man kan for at det skal blive bedre og nogle gange gør det enorme fokus på problemet at man faktisk ikke kan løse det. Prøv måske at se om du ikke kan få tankerne lidt væk fra problemet når du onanerer og få fokus ned i kroppen i stedet. Jeg håber det giver mening?
Sådan som jeg læser dit spørgsmål, så er der to ting i det. For det første er der det, at du ikke er følsom i penis mens du onanere og for det andet så er der det med den tidlige sædafgang. Jeg har derfor delt mit svar op i to.
Følsomhed
Det er helt normalt at opleve en øget følsomhed i penis under udløsning, som du beskriver i dit brev. At du ikke mærker så meget under resten af onanien kan måske skyldes, at du har vænnet dig til hvordan det mærkes. Hvis man onanere meget så kan man godt vænne kroppen til oplevelsen og desuden kan det også medføre at selve udløsningen bare ikke bliver helt så spektakulær som nogle af de første gange, og dermed heller ikke resten af onanien. Der er ikke noget farligt ved at onanere hver dag, men det kan som sagt godt være det er det der påvirker følsomheden. Du kan jo prøve at holde endnu længere pauser mellem eller måske ændre måden du onanerer på. Det kan ikke skade at prøve i hvert fald.
For tidlig sædafgang
Jeg vil starte med at sige, at mange mænd/drenge har prøvet at få for tidlig sædafgang på et eller andet tidspunkt og det er en helt almindelig kropslig reaktion. Det er forskelligt fra person til person hvor lang eller kort tid man er om at få en udløsning. At komme for tidligt kan skyldes flere forskellige ting. Du har helt ret i, at det godt kan hænge sammen med at du før i tiden gerne ville skynde dig og opnå udløsningen og din krop derfor har vænnet sig til at skulle komme hurtigt. Det kan dog også skyldes, at du er så opmærksom på det, at dine tanker kommer til at fylde for meget. Vores mentale tilstand (hvis man kan kalde det det) påvirker faktisk rigtig meget vores kropslige tilstand. Det betyder, at hvis man har mange tanker og bekymringer om for tidlig sædafgang, så kan det gøre at du faktisk kommer for tidligt. Til sidst vil jeg også lige sige, at som du selv skrive, så kan det sagtens være noget andet når du har sex. At onanere og have sex er trods alt noget forskelligt. Det kan også være at du kommer tidligt de første par gange, men så hen ad vejen lærer at holde din udløsning hen. Det er noget der kræver øvelse. Hvis du har lyst kan du læse lidt om for tidlig sædafgang på denne side.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Med venlig hilsen Astrid