Fuldstændig sexforvirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Skriver ind til jer, da jeg ikke rigtig ved, hvor jeg ellers kan henvende mig, med mine lidt underlige spørgsmål. Har virkelig brug for svar, er bekymret for mit og kærestens sexliv. Vi plejer at have et vidunderlig, varieret sexliv, vi er og har altid været utroligt glade for hinanden, trygge og begge tilpasse i vores kroppe og med hinandens.På det sidste er der bare opstået problemer. Det startede med, at vi begge havde travlt i en periode og derfor ikke havde så meget sex, som vi plejede (faktisk næsten ikke) - den stressede periode bevirkede også at vi kom lidt længere fra hinanden. Nu er roen dog tilbage, vi er glade og elsker hinanden, bruger meget til på at se hinanden i øjnene og forkæle hinanden. MEN. Sexen er røget totalt i vasken, den sidste tid. Først var det som om, han ikke rigtig, kunne få den op og stå og den faldt hurtigt igen - men med lidt mundarbejde, hygge, smil og åben snak, var problemet til at arbejde sig igennem. Men nu har det hele taget en ny drejning. Det er en længere historie, men f.eks. sidst vi havde sex, skulle der ekstra kæl og leg til at få den op, hvilket self er ok, men da vi så skulle til at have sex, var den stor og flot og han trykkede perfekt på mine knapper lige inden - så jeg var selvfølgelig våd. Og her startede problemerne. Lige da han trængte op i mig, kunne jeg mærke ham, oppe og stå og med helt glad pik. Men efter så kunne jeg ikke mærke mere. Vi holder ofte lidt kælepauser i sex, for at forlænge og forkælehinanden undervejs hvilket vi også gjorde her. Og hver gang han trængte ind på ny, kunne jeg mærke fryd i kroppen - og derefter, kunne jeg ikke mærke ham. Det var som om, at han faldt, når han trængte ind? Min kæreste syntes det var god sex, sagde han, men jeg er lidt i tvivl om, om han overhovedet kan mærke noget, når jeg ingenting kan mærke?? Dagen efter fik jeg den tanke at jeg måske var blevet for våd? Og derfor ikke kunne mærke noget? Eller om jeg er.. for løs/slap i skeden? Kan man være det? Men alle de bekymringer om, om det nu er min krop, der er for våd/løs/slap i underlivet, gjorde at jeg, da vi så for et par dage siden forsøgte at have sex igen slet ikke kunne blive våd nok, til at han kunne trænge ind. Skyldes det bekymringer? For jeg Havde lyst til sex. Som resultat deraf, var hans rejsning ikke mere tilstede i lokalet. Og den ville ikke op igen - så blev jeg endnu mere nervøs og vi droppede projektet, tog en smøg. Jeg har forsøgt at tale med ham om det, men han slår det hen. Normalt er han altid åben - også om de små potensproblemer han har haft før i tiden. Så igen leder det tankerne hen på, om der er noget galt med mig i underlivet, der gør at der ikke er rart for han at have sex med mig? Jeg ved ikke hvem jeg skal spørge, det virker for privat og lægen kan vel ikke lige tage og mærke efter om man er stram nok, hvis man bestiller en gynækologisk undersøgelse? Det ville virke mærkeligt. Men hvordan lyder jeres vurdering af det her? Hvorfor mon min kæreste ikke kan få den op og stå? Hvorfor falder han, når vi går i gang med selve sexdelen? Hvorfor kan jeg ikke mærke ham? Hvordan kan jeg tjekke/vide om min skede/underliv er muskuløst nok, stramt nok? Hvordan kan man vide, om man bliver ''for våd'' ? (Noget jeg btw aldrig nogensinde har oplevet før, kom bare til at tænke på det eftersom jeg slet ikke kunne mærke NOGET). Og ARGHG Hvad gør jeg for at få min fantastiske kæreste med videre og tilbage til det supergode sexliv, vi havde før?????

Svar:
Kære kvinde 20 år.
Du skal vide at der er ingen spørgsmål som er for underlige at stille her!
Jeg synes beskrivelsen af dit og din kærestes sexliv virkelig fortæller hvad travlhed og stress kan gøre ved vores menneskelige organisme og psykiske tilstand. Stress er absolut ikke godt for kvinden, da kvindens "lykkehormon" oxytocin" hæmmes af stress. Manden er knap så sårbar overfor stress som kvinden, men hans potens og lyst påvirkes og ofte bliver impotensproblemet selvforstærkende. Det er nok det der er sket for jer! Så vidt jeg kan læse i din mail, mener jeg ikke der er noget galt med dig og heller ikke med din kæreste. Der er nogle omstændigheder som har ramt jer. Det er helt naturligt at få alle de tanker om at du er for våd, tør, for slap i underlivet mm.
Jeg fornemmer, at du/I er kommet ind i en "bekymringsbobbel" (du skriver selv om det kan skyldes bekymring), hvor I begge længes efter det sexliv som var før. I den bekymringstilstand hvor din kæreste pludselig føler han skal præstere en rejsning, kan det være svært for ham. Jeg tror det er meget vigtigt at du prøver slippe dine negative tanker og  i stedet slappe af – prøv at komme ned i din krop, at sanse, mærke, føle, smage, dufte og røre. Giv hinanden plads til at være i nuet. Giv hinanden nærvær og kig hinanden dybt i øjnene. Grin, hyg jer, gør ting i godt kan lide. Når din kæreste mærker at du slapper af, har han også mulighed for at slappe af. Tal åbent og ærligt om det der sker med jer.
Husk på at der i et parforhold er både gode tider og mindre gode tider for sexlivet, men det allervigtigste er at I også kan tale om det når I føler det ikke går så godt!
Jeg håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Mette.