Forvirret-
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg prøver så godt jeg kan uden at det virker forvirrende. Godt nok har jeg p-stav men lægen har fortalt mig noget så jeg bliver sku lidt bange i længden. Jeg var ï seng med en dreng osv. Jeg havde/har p-stav og nogle dage efter havde jeg mit lort i 3-4 uger blev så lidt bange og kom til lægen så siger min læge at næste gang du går i seng med en dreng uden kondom så får du klamydia. Hvordan kan hun egentlig vide at jeg ville få klamydia næste gang jeg er sammen med ham. For ellers kunne jeg jo lige så godt havde fået sygedommen første gang. Ja det var nu bare mit spørgsmål. Hilsen herfra og forresten kan man blive gravid af en p-stav.-

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå hvis du er lidt forvirret over de ting du har fået af vide hos lægen, jeg vil prøve at svare dig kort og præcist - det kan være det kan hjælpe dig.
For det første er det rigtig godt at du tog til lægen, da din menstruation blev uregelmæssig, det er en god ting at gøre, sådan at man ved hvad der sker og passer på sig selv.
Din læge kan ikke vide om du vil få klamydia næste gang du har sex med din kæreste. Lægen kan fortælle dig at du kan blive smittet med en kønssygdom, hvis du har ubeskyttet sex og det betyder at du har sex uden at bruge kondom. Kondom er det eneste som kan beskytte imod kønssygdomme. Men din kæreste skal have klamydia, for at kunne smitte dig.
Jeg synes du skal snakke med din kæreste om han kan have en kønssygdom, han kan blive tjekket ved lægen. For som du spørger om, så beskytter din p-stav imod graviditet, så du kan ikke blive gravid. Men den beskytter hverken dig eller din kæreste imod kønssygdomme, hvis en af jer er blevet smittet.
På sex og samfunds hjemmeside er der en god artikel om P-stav. Jeg sætter et link ind her, så kan du kigge på det og måske bedre forstå hvad p-staven virker. Du kan komme dertil ved at trykke her.
Pas godt på dig selv.
Kh.Bibi