Fortrydningspille?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cb.
Jeg havde haft ubeskyttet sex med min kæreste, og derefter ville jeg tage en fortrydelsespille som jeg også gjorde omkring 17-18 timer efter samlejet. Men nu er der så gået 8 dage efter jeg tog pillen, og nu er jeg så begyndt at bløde. Jeg blødte lidt den første dag, og så den anden dag blødte jeg også lidt, og så blev det kraftigere her i dag 3, som at jeg også har menstruationssmerter, og jeg har haft nødt til at have bind på. Men det er ikke rigtigt blod, når der kun er lidt, så er det kun brunlig. Er det normalt at bløde en uge efter ens pille?:(

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om det er normalt at bløde efter en fortrydelsespille, og det er rigtig godt, at du spørger om hjælp.
Det kan være svært for mig at sige, om det er helt normalt at du bløder. Men en bivirkning ved en fortrydelsespille kan være blødning, og det kan føre til uregelmæssigheder i ens blødninger, så ens menstruation enten kommer for tidligt eller for sent, og det er nok det, der er tilfældet ved dine blødninger. Men det kan være en god idé at tage til lægen, og blive helt sikker på, at alt er som det skal være. Derudover så beskytter en fortrydelsespille ikke mod kønssygdomme, så det kan være en god idé at blive undersøgt ved lægen. Det er selvfølgelig overhovedet ikke sikkert, at der er noget galt, og der er en del der pletbløder, så jeg tror ikke du skal være bekymret, men det er altid rarest at være på den sikre side.
Du skriver ikke om det var et uheld at din kæreste og dig ikke brugte beskyttelse, men det er vigtigt at sige, at en fortrydelsespille er nødprævention, hvilket betyder, at det ikke skal bruges som almindelig prævention, men hvis du har dyrket ubeskyttet sex og er bange for at du kan være blevet gravid, så er det selvfølgelig en god idé at tage en. Jeg vil dog anbefale dig og din kæreste at bruge kondom fremover, og så kan det også være en god idé for dig, at bruge en anden form for prævention udover eks. p-piller. Det er noget, du kan snakke med din læge om, hvad der bedst passer til dig, og hun kan også fortælle dig lidt om de forskellige præventionsformer.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner Pernille