flåd?..

brevkassespørgsmål

flåd?..

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

hm jeg har et problem? jeg har haft problemer med min menstruation i flere mdr. altså nogle dage bløder jeg og andre dage før jeg ikke? og sådan kan det forsætte i lang tid. og så når det går væk får jeg bare min flåd? har jo ikke kunne lave noget med min kæreste i over 3 mdr, og han er begyndt at tro jeg lyver med min menstruation, fordi jeg ikke gider lavé noget. og han tror mig ikke når jeg fortæller ham det? ved ikke hvad jeg skal gøre, er det nomalt at have det?

Svar:

Kære pige 14 år

Rigtig dejligt at du skriver herind..

Du er stille og roligt i gang med overgangen fra barn til voksen, det vil sige at din krop er i puberteten, så der sker rigtig mange ting med din krop lige nu.

Det er helt normalt at din menstruation er svingende i det første stykke tid, du kan opleve lange perioder uden menstruation, og pludselig kommer det så igen. Det skyldes ofte at kroppen ikke helt har fået styr på ægløsningen endnu.

Du kan ikke gøre så meget, det er en del af din udvikling fra pige til voksen.

En undersøgelse fra libresse viser at to ud af tre piger mellem 11-16 år har uregelmæssig menstruation. Så er helt normalt i din alder.

Herinde kan du læse en masse om menstruation, hvis du ønsker at vide mere: klik her

Jeg synes du skal vise svaret til din kæreste, så han kan forstå hvad det er der sker, og kan se at du ikke lyver, men istedet taler helt sandt.

Mange Hilsner

Sascha