Fisse hår
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg er en pige på 13 år jeg er den eneste pige fra klassen der har hår nede på fissen jeg ved ike om jeg skal barbere
det af for at jeg ikke er den eneste,

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig fint, at du skriver ind, når du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Der er rigtig mange piger på din alder, som vælger at barbere sine hår af på fissen, men der er helt sikkert også rigtig mange, som ikke gør det.
Jeg kan ikke svare dig på, om du skal barbere dig eller ej, fordi det er et valg du selv er nødt til at tage. Jeg vil i stedet fortælle dig om det, at barbere sine hår af.
Rigtig mange unge piger vælger at barbere sig, fordi de synes, det er en del af moden. Man skal bare huske på, at det er en naturlig ting, at have hår på fissen. Hårene giver både varme og kan beskytte mod bakterier.
Hvis man begynder at fjerne hårene, er det godt at vide, at det kan komme til at klø og hårene blive mere tykke og stikkende. Huden er meget sårbar og tynd ved fissen, så man skal sørge for at den skraber man bruger er ren og være forsigtig, og tilføje huden lidt creme bagefter, så den ikke bliver rød. Nogle får røde knopper af at barbere sig, fordi der kan dannes lidt betændelse under huden, hvor håret sidder fast. De forsvinder dog af sig selv igen. Det er altså ikke skadeligt, at barbere hårene af, hvis man gør det, på den rigtige måde.
Jeg får lyst til at fortælle dig, at jeg synes du skal overveje grunden til at barbere hårene af. Alle pigerne i din klasse er lige nu under en udvikling, fordi jeres kroppe er ved at forvandle sig fra pigekroppe til voksenkroppe. Du må acceptere hinandes og din egen krops udvikling, og føle efter, hvad det er, du har lyst til. Det kan godt være svært, at være den eneste med hår på fissen, men det viser bare, at du er glad for, hvem du er.
Det du kan gøre er, at mærke efter inden i dig selv. Enten kan du lade din krop ændre sig, som den gør nu, og lære at elske de nye ting, der sker med den. Dine hår er et meget privat sted, som ingen andre kan bestemme over. Ellers kan du vælge at barbere hårene af, så du ikke er den eneste i klassen, hvis du føler, at det er det bedste.
Du skal bare huske på, at du ikke skal fjerne hårene for andres skyld. Der er ingen der forventer, at du fjerner dem, og det er på ingen måde underligt ikke at fjerne hårene. Du skal altså selv vurdere, hvad du synes, der er det rigtige for dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og finder ud af om du skal barbere dig eller ikke.
Venlig hilsen Mette