Famile forelskelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Jeg har en grand kusine i Norge. Så i sommers skulle vi derop. Jeg havde ikke set hende siden jeg var 5 år gammel. Så da jeg så hende i sommers blev jeg såå forelsket i hende, hun var så smuk og lækker. Og nu er det blevet fast at vi skal derop 1 gang om året. Men jeg gad godt at vide for det første er det lovligt at være kærester med sin grand kusine. Og hvis det er så gad jeg godt at have jeres mening om det. Og hvordan kan jeg spørge hende om vi skal være kærester jeg et så bange for at få et afslag, da det måske kan ødelægge vores venskab. Hvad skal jeg gøre På forhånd tak

Svar:
Hej dreng, 14 år,
Der er ikke noget ulovligt i at blive kæreste med en kusine eller grandkusine, her er man langt nok ude i ledende til at det er lovligt.
Når det er sagt, så er der rigtigt mange der ser skævt til det. Selvom det ikke er ulovligt, er der altså en masse der ikke synes det er i orden, så hvis du fortæller nogen at I er i familie, kan det få nogle konsekvenser. Jeg vil sige i samme sætning, at du kan også sagtens risikere at din grandkusine synes det er lidt underligt, og at det kan ødelægge jeres forhold.
Hvis jeg var dig, og nu spørger du netop hvad jeg mener, så ville jeg droppe det igen. Som jeg ser det, kan det give flere problemer med forældre og familie, venner og grandkusine og sansynligheden for at I får et godt forhold er simpelthen for lille. Der er for meget der spiller ind fra omverden. Så tillad dig selv at være forelsket i hende lidt tid, men prøv at komme over det igen.
Hvis du alligevel beslutter dig for at hun skal vide hvordan du har det, så tror jeg at du skal gå forsigtigt til værks, spørge ligestille ind til kærester og drenge og sådan... Og så hele tiden overveje hvordan hun svarer, og se om det taler til din fordel.
Til sidst vil jeg huske dig på at når man siger til nogen at man er forelsket i hende, så ændrer det jeres forhold, også hvis hun ikke er forelsket i dig. Uanset om det er en grandkusine eller en veninde eller en helt anden. Den oplysning at nogen er forelsket i en, vil bare ændre ens syn på personen.
Jeg håber du kunnne bruge det, du er selvfølgelig altid velkomme til at skrive herind igen.
Med Venlig Hilsen
-Sune