Føler jeg skal tisse under sex?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej sagen er den, at jeg føler jeg skal tisse under samleje
Jeg har haft sex cirka tre gange i alt, og den første gang følte jeg virkelig jeg skulle tisse.
Så anden gang valgte jeg at tisse af inden, men den der fornemmelse kom stadig.
Jeg synes det er vildt frustrerende, for det får mig sådan til at spænde i kroppen i frygt for at jeg tissede i sengen.
Jeg kom til at tænke på om det kunne have noget at gøre med, at jeg ikke har haft sex så mange gange?
At jeg stadig måske er lidt stram i skeden?

Svar:
Kære dig
Tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Jeg kan forstå at du føler at du skal tisse når du har sex. Du skal vide at det er ganske normalt, og noget som rigtig mange kvinder oplever. Der er nogen som siger at det er starten til orgasmen, og at det bedste du kan gøre, er at give slip - for så kommer orgasmen. Det kan selvfølgelig være rigtig svært når man er bange for at tisse, og jeg kan sagtens forstå at du reagerer ved at spænde i kroppen.
Når du dyrker sex, så vil mandens penis bevæge sig ind og ud af skeden, og ofte vil den presse imod skedevæggen som så presser på blæren. Hvis du har tømt blæren inden, er der ikke så stor sandsynlighed for at du tisser, selvom det kan føles sådan. Du kan prøve at eksperimentere med forskellige stillinger, for at se om presset på blæren kan mindskes. Det kan f.eks. være at du prøver at dyrke sex i ske (han ligger bag dig), eller at du rider ham. En anden mulighed er at I prøver at dyrke sex i badet, hvor det ikke er så slemt hvis du alligevel tisser. Det kan måske være med til at gøre at du slapper lidt mere af. En tredje mulighed er at du øver dig med f.eks. en dildo - prøv dig frem for at se hvad der sker hvis du giver helt slip, selvom du føler at du skal tisse. Måske ender det med at være helt vildt dejligt.
Du skriver at det måske kan være fordi du stadig er lidt stram i skeden, men umiddelbart har jeg ikke kunne finde noget der tyder på at det kan være derfor. At være stram betyder egentlig bare at du har nogle rigtig gode bækkensbundsmuskler, og det er enormt positivt, fordi gode bækkenbundsmuskler betyder at du ikke kommer til at tisse ufrivilligt. Det er en god idé at træne sine bækkenbundsmuskler med knibeøvelser - særligt senere hen når man har fået børn - men det er også vigtigt at du ikke overanstrenger musklerne dernede. Her kan du læse lidt mere om knibeøvelser.
Jeg håber at du kan bruge mit svar - ellers er du velkommen til at skrive herind igen eller besøge vores 1-1 chat.
Venlig Hilsen
Signe