Føler fanget
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus jeg har et problem jeg føler jeg er fanget i den forkerte krop of føler at jeg intet kan gøre ved det jeg har tænkt på det i 4år og ville vide om man kunne få en kønsopretion hvad koster det? gør det ondt?

Svar:
Hej dreng 12 år.
Jeg synes det er nogle store spørgsmål du går og tumler med, og det har du gjort i 4 år. Går du med dem helt alene eller kan du dele dem med din mor eller far, en lærer eller en anden voksen?
I alt fald er det rigtigt godt du skriver til Cyberhus. Når man deler sine tanker og følelser med nogen bliver tingene ofte lettere. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du føler dig fanget i din krop? Hvad tænker du om det at være fanget i den forkerte krop? og meget mere.
Jeg må skuffe dig med, at der ikke er så frygteligt meget at gøre i forhold til at få lavet en kønsskifte operation lige nu. Du skal som udgangspunkt være over 18 år. Det er et meget stort indgreb og det kræver meget stor personlig indsigt. Man skal have kontakt til Rigshospitalet (hvor de har en afdeling for mennesker som gerne vil have en kønsskifte operation), som desuden foretager meget omfattende forskellige personligheds tests, psykologiske tests mm. De vil sikre at man er over 120 % sikker på at det er det man vil.
Jeg vil prøve at fortælle dig noget som du måske kan bruge eller måske ikke. Når man som du er I puberteten sker der rigtigt meget med både drengens krop og pigens krop. Der er kvindelige og mandlige hormoner som begynder at "vågne" og det kan give en fornemmelse af at der sker noget man ikke har kontrol over. Det er også derfor man gerne vil have at man skal vente til man er fyldt 18 år. Så forventer man at de fleste er lidt mere afklarede omkring deres egen krop og seksualitet.
Jeg håber det er svar nok ellers må du love mig at du skriver ind igen.
De bedste hilsner Mette.