Får det dårligt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, er en pige på fjorten, og jeg har et spørgsmål.
Der har altid været en masse ting, jeg får det dårligt af at gøre - som dårlig samvittighed
Jeg har tit lyst til at se porno og onanere, og det er også virkeligt dejligt, NÅR jeg gør det, men jeg får det virkelig dårligt bagefter. Som om jeg har gjort noget virkelig slemt, og jeg er helt vildt bange for at det samme vil ske, den dag jeg skal have sex for første gang. Jeg får det tit så dårligt, at jeg overvejer selvmord lige i øjeblikket. Er selvfølgelig glad befor at jeg ikke gjorde det bagefter, men stadig.
HJÆLP :/

Svar:
Hej med dig
Jeg er glad for at du skriver herind. Først og fremmest fordi det er vigtigt at du får noget hjælp til den her følelse, men også fordi at jeg ved at der er mange der har det ligesom dig. Så det er et rigtig vigtigt emne og problem du tager op.
Først og fremmest vil jeg starte med at fortælle dig at du er fuldstændig normal når du ser porno og onanerer. Omkring 70 procent af alle unge under 15 år har prøvet at onanere og de fleste af dem ser helt sikkert også porno ind imellem. Så når du ser porno og onanerer er det ganske enkelt "bare" fuldstændig normalt. At onanere er en rigtig god og sund metode til at lære sig selv, sin krop og sin seksuelle lyst at kende. Og det er bestemt ikke kun unge.
Langt de fleste voksne onanerer også...både kvinder og mænd. De fleste undersøgelser viser at lidt flere mænd end kvinder onanerer, men også blandt voksne kvinder er det sådan at der er langt flere der onanerer end der er kvinder der ikke gør. Og også blandt voksne er det helt almindeligt at se porno...både for kvinder og mænd.
Men når så mange alligevel får dårlig samvittighed over at se porno eller at onanere, tror jeg det kan hænge sammen med at onani ikke er noget vi taler så meget om. Når man bliver ældre bliver det mere naturligt at snakke med venner og veninder om alle de her ting. Ganske enkelt fordi de fleste, når de er blevet voksne, har fundet ud af hvor almindeligt og naturligt onani er.
Men mange teenagere taler måske ikke så meget med andre om hverken onani eller porno, og derfor kan man meget let komme til at føle sig forkert. Eller føle at man gør noget forkert.
Men det gør du altså slet slet ikke, og selv om du kan føle så dårlig samvittighed at tanken om selvmord ganske kort dukker op så skal du vide at det du gør er fuldstændig normalt og HELT OKAY.
Nu skriver du at du generelt kan have tendens til at få dårlig samvittighed over ting du gør og det kan selvfølgelig også have stor indflydelse på hvordan du føler omkring din lyst til at se porno og onanere. Men du skal i hvert fald vide at du på ingen måder gør noget forkert eller på nogen måder er forkert.
Måske kan det hjælpe dig at tænke på, hvor almindeligt onani er. Både blandt unge og voksne. Tænk på at hvis du I eksempelvis er 25 elever i din klasse så kan du nok godt regne med at i hvert fald 17 af dine klassekammerater der også onanerer. Og hvis der eksempelvis er 50 lærere på din skole, så vil det nok være sådan ca. 35 af dem der onanerer.
Du spørger om du vil have det på samme måde med sex, når du en gang skal igang med det, og jeg kan godt forstå din bekymring. Men hvis du allerede nu begynder at arbejde på at tænke mere positivt omkring onanien tror jeg også at du vil tænke mere positivt om sex, når du kommer så langt.
En fordel vil til den tid selvfølgelig være at du så vil have en partner at dele de her tanker med. èn som du med sikkerhed ved også har prøvet sex.
Prøv at fokusere på at du er helt normal når du onanerer og ser porno, og at du faktisk bare gør ligesom de fleste andre. Du kan også overveje at snakke med veninder om det her. Jeg kan garantere dig at der er nogle af dem der onanerer og ser porno, og måske er der også nogle af dem der kan genkende de følelser du beskriver.
Hvis du synes det er for grænseoverskridende er du altid velkommen til at tage en snak med en af vores rådgivere i vores chat.
Bedste hilsner
Niels-Christian