Få kæresten med til trekant
brevkassespørgsmål af
Jonas
16 år
Hey. Mig og min kæreste har haft 2 års dag her i sommerferien og jeg er begyndt og snakke meget godt med hendes bedste veninde. Vi valgte og mødtes i sommerferien og der kunne være sket noget men vi vil ikke såre min kæreste. Det eneste der skete var vi kyssede lidt og tog tøjet af men så stoppede vi. Efter det er vi begyndt og skrive hjerter til hinanden og sende frække snaps og problemet er hun er pisse lækker. Hendes ide er vi for min kæreste med til en trekant. Men hvordan siger man lige sådan noget til sin kæreste? Vil ikke være min kæreste utro men seriøst hendes veninde er sygt pæn nøgen.

Svar:
Kære dig.
Alle oplever knas i kærligheden en gang imellem i livet, og det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre. Utroskab er noget, der virkelig kan udfordre et forhold og i den grad såre den, det går ud over. Det kan tage lang tid at komme sig over den slags tillidsbrud. Det er også meget forskelligt, hvad man egentlig synes er utroskab - nogle mener det kun er sex der tæller som utroskab, andre kys, og andre synes man overskrider en grænse bare man føler seksuel interesse for en anden. Det er rigtig fint, at du siger, du ikke vil være din kæreste utro, men du må nok se i øjnene, at der er nogle der ville mene, at du allerede har været det. Jeg kan jo ikke vide, om din kæreste vil se det, du har gjort som utroskab, men hun ville nok blive rigtig rigtig ked af det over at finde ud af, at hendes kæreste har været nøgen med og sender frække snaps til hendes bedste veninde. Det tror jeg faktisk de færreste vil synes er okay, medmindre man i forholdet har en aftale om, at det må man godt. Det kan jeg jo ikke vide, om I har. Den slags tillidsbrud kan gøre ondt i rigtig mange år, og det håber jeg, du vil skåne din kæreste for, og derfor tage et valg om ikke at gå bagom ryggen på hende igen.
Det er dejligt for dig, at du har to smukke piger, du har lyst til at være nøgen med, og det er godt at udforske sin seksuelle lyster, derfor kan jeg også godt forstå interessen for en trekant. Jeg synes dog ikke, at det er en særlig god grund til at have en trekant, du kommer med. Hvis du kun vil have en trekant for at kunne få lov at være sammen med veninden, er det ret uærligt over for din kæreste, det ville hun nok blive meget ked af det over.
Der er intet galt i at have lyst til at prøve en trekant, men når man som kærestepar inviterer en tredje med i seng, er man i en utrolig sårbar situation, hvor man pludselig skal dele noget, man troede man havde for sig selv. Du kan jo prøve at forestille dig og tænke over, hvordan du selv ville have det, hvis din kæreste gerne ville være sammen med en af dine bedste venner, fordi hun syntes han var "sygt pæn nøgen". Ville du have lyst til at dele din kæreste med din bedste ven? Det er helt okay, hvis du ville være okay med det, men det er meget forskelligt, om man har lyst til sådan noget. Jeg tror derfor, det er meget vigtigt, at du snakker med din kæreste om alt det her inden, du prøver at overtale hende til noget som helst. Ærlighed er uundværligt i et forhold, og ærligheden er også den der lider skade, når man er utro. Hvis du lokker din kæreste med til en trekant uden at fortælle hende, at det er fordi du gerne vil være nøgen med hendes veninde, går du bag om ryggen på hende og udnytter hende, både hendes tillid og seksuelt. I det, du har kysset med veninden og været nøgen med hende, har du overskredet en grænse, der gør, at det ville være meget uærligt at lokke din kæreste med til en trekant uden at fortælle, at I to allerede har været nøgne sammen. Jeg kan jo ikke tale på vegne af din kæreste, men jeg kan forestille mig, at de fleste ville føle sig meget udnyttet, hvis de fandt ud af det efter. Og det gør man altid, sådan noget kommer altid frem. Så igen, mit råd til dig er ærlighed. Det er okay, at dine lyster fylder meget lige nu for dig, men du må passe på dine lyster ikke sårer dem, du holder af. Og tænk over, hvordan du selv ville have det, hvis du var i din kærestes situation.
Jeg håber, du vil tænke over mit svar.
Sophie