et spærgsmål mo sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jo jeg har læset manet mo sex på net og jo mint sprøgsmål er i lovlig er det somen at nåne anen er fydt 15 så må man har sex og så .... jeg har jo læset manet på net mo sex og så er der none der sige at vis man der er 2 som er åner 15 er det ikke ulovliigt men vis en der er over 15 har sex med en der er åner 15 så er det ulovligt og man sige jo ay man skal var fydt 15 er havd er så lovligti og havd er ikke jeg ved det ikke nilse a1

Svar:
Kære pige 13 år.
Jeg kan godt forstå, at det er en smule forvirrende for dig, at finde ud af hvornår det er lovlig og ulovligt at have sex. Der er noget som hedder den kriminelle lavalder, og det er det dit spørgsmål handlerer om. Konkret står der i loven, at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år. Så hvis du har sex med en over 15 år kan han eller hun bliver straffet for at I har sex sammen, også selvom du gerne vil.
Hvis du har sex med en på samme alder som dig selv under 15 år, er det faktisk stadig forbudt, men så længe at begge har lyst er det ikke noget man straffer for. Loven er lavet for at beskytte børn under 15 år mod overgreb, mishandling, ufrivillig sex, prostitution mm.
Jeg tror det kunne være en rigtig god ide´at overveje hvordan du kunne tænke dig, at din første gang kunne være. Jeg synes det handler meget om, at have tillid til den person du er sammen med, at holde fast i at det er okay at sige stop, hvis du ikke vil alligevel, at tale med vedkommende om jeres forestillinger om hvordan det kunne være, hverisær.
Jeg håber dette svar har givet dig lidt afklaring på din forvirring, ellers er du altid velkommen til at skrive ind igen.
Bedste hilsner Mette.