Et spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej! Jeg har bare et spørgsmål som jeg undrer mig meget over. Jeg har prøvet at google mig til et svar men kan ikke finde noget some fortæller mig presis. Jeg ved at den seksuelle lav alder er 15 i Danmark. Betyder det at en 15 årig kan have sex med hvem som helst over 15, eller kun op til 18? Jeg har læst nogle steder at en 18 årig (som jo er en voksen) ikke kan være med en some er under 18. Så kan en 15 årig have sex med hvem som helt over 15, eller er der en max alder? I så fald, kan personen over 18 blive straffet for at være med en 15-17 årig? Er den 15 årige ikke seksuelt voksen når den er 15 og bestemmer selv? Jeg ved godt at der er mange ting som kommer an på, med f.x forældre o.s.v når personen er under 18, men er det ok med loven at en some er over 18 har sex med en 15-17? Jeg spørger også fordi det er ret personligt for mig. Mange tak!:)

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl omkring loven om den seksuelle lavalder, det kan godt være lidt forvirrende det hele.
Som det er med den seksuelle lavalder, så er den til for at beskytte børn/unge under 15 for at blive udnyttet af nogen, som er ældre end dem selv. Så det handler ikke om, at forbyde unge under 15 i at have sex. Det er ikke barnet/den unge, som gør noget som er strafbart, det vil altid være den anden part, som ville blive straffet i sådan et forhold.
Men der er faktisk to andre love, som er til for at beskytte unge fra 15 år og op til 18. Det er paragraf 223, som forbyder voksne, som er i en autoritetsfunktion i forhold til barnet/den unge, at have en seksuel relation med en under 18. Det er f.eks. adoptionsforældre, stedforældre og plejeforældre, pædagoger, lærer og sportstrænere.
Ligeledes kan en voksen over 18 straffes, hvis det bedømmes, at vedkommende har udnyttet den unge under 18, ved at bruge den overlegenhed, som den voksne kan have grundet sin alder og erfaring.
Så det er ikke alle over 18, som frit kan valge, at være sammen med en en ung under 18. Den første lov om autoritetsfunktion er klar og præcis mht. hvem og hvordan, mens den sidste som har at gøre med den voksnes overlegenhed som udnyttelsesmetode, skal bedømmes fra sag til sag.
Der er juridisk ingen max alder, så én person på 15 kan godt være sammen med en person over 18, uden at loven blandes ind i det. Men der er nogle voksne, som ville kunne få en straf for, at have sex med en under 18, hvis de rette betingelser er til stede.
Med venlig hilsen Lisa. :)