Et par spørgsmål her.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, tak for en god hjemmeside, jeg har lige et par spørgsmål her:
1.) Jeg er 12½, og jeg er kommet et år senere i skole, dvs. de andre er yngre end mig. Jeg har aldrig haft en kæreste før, og aner sådan set ikke så meget om hvad der er normalt i min alder. Altså nu snakker jeg ikke om sex, men om kys. Jeg vil ikke være for kedelig med de der mormorkys, men jeg er bange for at jeg skræmmer en eventuel kæreste hvis jeg gør det for vildt... Altså ja, jeg skal eksperimentere og det dér... Men jeg tænker, at hvis jeg nu kysser en dreng, og han går videre ved fx. at tungekysse eller snave, så ved jeg, at han vil det. Men hvad starter jeg sådan helt første gang med, hvor jeg ikke aner noget om hvordan drengen vil kysses? Håber du forstår mit spørgsmål.
2.) Jeg har ikke tænkt mig at have min første gang lige foreløbigt, for jeg føler mig ikek helt klar. Men jeg tænker da stadig på, hvordan min første gang kommer til at gå osv. Altså jeg vil jo ikke direkte planlægge den, jeg vil bare ikke være totalt uerfaren, så jeg vil helst undersøge noget om det. Så her er spørgsmålet: I nogle tilfælde gør det jo ondt at have sex de første gange. Jeg har haft en dårlig oplevelse første gang jeg havde ægløsning, altså inden jeg fik min menstruation første gang. Det gjorde meget ondt, og det føltes som om jeg fik stød fra skridtet og op til brystet. Det var meget ubehageligt, og jeg vil bare vide, om det også kan betyde, at den første gang går på samme måde, altså at der er en sammenhæng? Kan man træne sin fisse til ikke at gøre så ondt første gang, hvis man fx. ornanerer?
3.) Hvornår er det normalt at begynde at ornanere? Jeg begyndte allerede som 7-årig, er det ikke lidt tidligt? Hilsen Mig

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes det er nogle rigtige gode spørgsmål du stiller og dejligt at du synes Cyberhus er en god hjemmeside...
1. Med hensyn til hvordan du kysser drengen, skal du først mærke efter, om du har lyst til at kysse ham og om han har lyst til at kysse dig. Lad jeres læber møder hinanden, så I kysser let. Forsøg forsigtigt at mærke hans læber med din tunge. Hvis han gengælder det med, at lade sin tunge møde din, kan det udvikle sig til mere dybe kys. (tungekys og snave)
2. Det er helt normalt, at du gør dig alle disse tanker om kys, den første gang og onani. Du er teenager og der er gang i dine hormoner. Udviklingen fra pige til kvinde er en lang proces, som foregår både i din krop og din psyke.
Selvfølgelig er du ikke klar til "den første gang" for du er 12 år. Jeg er glad for, at du skriver, at du kan mærke at du ikke er klar!. Du skal først til at gang med, at udforske kys, onani og berøring.
Hav tålmodighed og føl dig endelig ikke presset. Gennemsnits alderen for "første gang er ca 16 år. Så du har god tid!
Hvis du har lyst, kan sagtens tænke over hvordan du godt kunne tænke dig, det skal være "første gang", hvor du stiller dig selv spørgsmål om, hvad du vil og ikke vil være med til. Vil du være sammen med en du er forelsket i, en du ikke kender, en der har prøve det før, med prævention og så videre.
At du havde ondt ved ægløsning og menstruation, har ikke noget at gøre med, hvor ondt det gør de "første gange".
3. Det er ikke unaturligt tidligt du startede med at onanere. Bliv endelig ved med det, da det er med til at du lærer din krop og din seksualitet godt at kende.
Venlig hilsen
Mette