Et dilemma
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg tænder på piger, men også på en af mine gode venner. Og det harJeg står i et kæmpe dilemma. Det lader til, at han har gjort noget med en anden dreng, som jeg også er gode venner med. Jeg selv har altid ønsket at det skulle udvikle sig til seksuel karakter mellem min gode ven og jeg, men jeg har altid haft følelsen af, at han ikke ville.
For fire år siden gjorde vi også nogle ting sammen, men ikke noget helt stort.
I morgen kommer han hjem til mig og skal sove her. Han ved ikke jeg ved hvad han har gjort, men jeg har besluttet mig for at fortælle ham hvordan jeg føler.
Og nu kan det briste eller bære. Han kan enten gå med til det, eller sige fra, og derefter forsvinde fra mit liv. Hvis jeg i så fald vil fortælle ham hvordan jeg føler, hvad skal jeg så sige til ham? Og på hvilken måde? Han er en meget flyvsk person, og glemmer ting hurtigt og er i det hele taget sådan lidt ADHD agtig. Men jeg elsker ham. Det gør jeg. Og jeg ville ønske vi bare kunne gøre noget sammen, forstå mig ret, og derefter bare lade det forsvinde fra vores liv, og aldrig snakke om det igen. Til næste år skal han på et andet gymnasium end jeg, så måske er det ikke så slemt.
Hvad skal jeg gøre?
Ps, jeg er ikke homoseksuel. Det er jeg ret sikker på. Det med ham er bare en ting der ligger dybt i mig at have lyst til.

Svar:
Hej med dig,
Det kan jeg godt forstå du synes er noget af et dilemma. Det lyder til at det har fyldt for dig længe og jeg kan godt forstå at du ikke helt ved hvordan du skal gribe det hele an.
Sådan som jeg forstår dit brev, så er det primære dilemma hvordan du skal få det sagt til din ven? For det første vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig sejt at du har besluttet dig for at fortælle ham hvordan du føler. Det er ikke nemt! Du er tydeligvis modig og stærk. Det kan du være stolt af. Det lyder til, at du har gjort dig mange tanker om det og er afklaret omkring situationen. Det synes jeg er sejt!
I dit brev skrev du, at du skulle se din ven dagen efter, hvilket jeg jo så kan regne ud allerede er sket. Jeg tænker derfor heller ikke at det giver mening at jeg svarer på hvordan du kan få det fortalt hvis det er noget du allerede har gjort. Det er ærgerligt at svaret her ikke er nået frem tidligere. Jeg håber at det gik som du håbede og at I stadig kan være venner.
Hvis du har brug for at snakke om det der skete og hvordan du har det nu her bagefter, så er du meget velkommen til at logge på vores 1-1chat, hvor du kan snakke med en voksen rådgiver om de tanker og følelser, som fylder hos dig.  Du finder chatten her
Jeg ønsker dig alt det bedste!
De bedste hilsner,
Astrid