Er nødprevention nødvendigt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej.
Jeg er en pige på 21, som har et spørgsmål om noget nødprevention (og det må gerne gå stærkt...). Jeg glemte min p-pille igår (søndag), og fik dermed taget den et par timer for sent. Altså var der gået de 36 timer, som er max + et par timer mere. Uden at tænke videre over det, havde jeg sex med min kæreste igår aftes, og nu sidde rjeg så og tænker, om en fortrydelsespille er nødvendig? Jeg har kun 2 piller tilbage i min blister-pakke, og er det ikke noget med, at det er sjldent at man kan blive gravid, så sent i cyklussen?
På forhånd tak.
Vh. mig.

Svar:
Hej med dig
Jeg håber at du kan bruge mit svar, selvom det måske er lidt for sent at du får det.
Det er rigtigt at sandsynligheden for at du er blevet gravid er lille når du er sidst i din p-pille-periode. Men der er en risiko for det og derfor er det vigtigt at du gør noget, fx tager en 'fortrydelsespille'.
Nødprævention skal helst tages indenfor 24 timer for at virke bedst muligt, men kan forhindre en graviditet med 85 % op til 3 døgn efter I havde sex. Derfor kan du altså stadigvæk tage en pille og det kan virke imod graviditet. Det synes jeg at du skal gøre.
Jeg er næsten sikker på at du ikke er blevet gravid, men hvis det fylder meget for dig, synes jeg at du skal snakke med din kæreste, forældre eller læge omkring det. Det kan nemlig være lidt svært at gå rundt alene med de her tanker om hvorvidt du er blevet gravid.
Held og lykke,
Venlig hilsen Marianne