Er min pik for stor?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er en dreng på 13 år, som dog har været i purberteten siden jeg var 10-11, men alligevel er min pik allerede 17 cm lang. Skal jeg være urolig, eller bare lade være med at gøre noget ved det?

Svar:
Hej med dig
Godt du skriver herind med dit spørgsmål, når du går og tænker over det!
Du kan være helt rolig - man udvikler sig nemlig alle i et helt forskelligt tempo, og nogen kommer i puberteten tidligere end andre og nogen vokser hurtigere end andre – og det er bare helt normalt. En færdigudviklet pik er i gennemsnit mellem 12 og 18 cm i stiv tilstand, men der er også helt normalt hvis den er lidt under eller over det, så du skal ikke bekymre dig.
Når du nu er 13 år, så lyder det til at din pik er vokset hurtigt (hvilket altså er helt normalt!), og så tænker jeg at din pik nok vil være færdigvokset lidt tidligere end mange andre drenges, som først er færdigudviklet som 18-21-årig – men det som sagt ikke noget du skal bekymre dig om, og dermed ikke noget du behøver at gøre noget ved.
Håber du kan bruge mit svar
De bedste hilsner fra Heidi