Er jeg underlig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg har haft en kæreste meget kort da jeg var 17 år. Og jeg har så af forskellige årsager ikke prioriteret den del af livet. Nu har jeg det sådan, at jeg savner at blive rørt ved! At kysse og nusse. Ikke "bare" sex, jeg vil ikke ud og "bare " finde en af have sex med. Jeg bliver i øjeblikket meget påvirket, hvis jeg fx ser et program med nogle der bor sammen, deler deres liv og også rører ved hinanden. For det minder mig om det jeg savner. Jeg søgte at snakke med en god veninde om det og hun gjorde nar og sagde "Nej, en kæreste har du jo ikke" og sagde noget om, at jeg var "sent ude" ( jeg har ikke haft samleje). Hun gjorde mig ked af det og det kunne hun ikke se.
Er det normalt at savne intimitet, at blive rørt ved. Jeg er altså ikke bare ude på at have sex. Det har jeg med mig selv og det er fint men jeg savner også en at dele oplevelser med, at fortælle ting og være god ved. Alle mine veninder har kærester og jeg føler mig uattraktiv og grim, når jeg står ved siden af dem.
Det fylder næsten alt i øjeblikket, er der noget i vejen med mig siden jeg har det sådan og disse længsler?

Svar:
Hej med dig
Først vil jeg sige, at der slet ikke er noget i vejen med dig. Du er helt normal og som de fleste andre i din alder ønsker en at tæt med og dele dine oplevelser.. På en måde er det et slags sundhedstegn - du er HELT normal. For dig virker det måske skræmmende, at det kan fylde så meget, at savne en kæreste. Men det er et reelt savn du har, ligesom man kan savne en god ven i sit liv eller savne en man har mistet. Så selvom du synes alle dine veninder har en  kæreste, så husk samtidig, at der er rigtig mange i din alder, som er single og ønsker sig en kæreste. Faktisk er der mange helt op til 30 år som ikke har en kæreste og ønsker sig det. Prøv at tænk på alle de programmer, der er i fjernsynet om kærlighed - kærligheden er altså et stort ønske for mange. Og det er bare helt forståeligt, men desværre ikke noget man kan tvinge frem. Så jeg synes du gør det helt rigtige, du virker til at du har accepteret at du faktisk gerne vil have en kæreste og har prøvet at snakke med en veninde om det. At hun så ikke forstår at hendes kommentarer ramte dig er hendes fejl. Hvis det er et venskab, som du ellers sætter pris på, så synes jeg sagtens du kan tillade dig at fortælle hende, at hendes kommentarer faktisk gjorde ondt. Hvis hun er en god veninde vil hun også prøve at sætte sig ind i din situation og støtte dig. For det som fylder i dine tanker nu er, at du gerne vil have en kæreste, hvor hendes situation måske er anderledes med andre bekymringer. Her har man netop veninderne eller et familiemedlem eller en anden tæt person til at snakke med og støtte en i de svære ting. Jeg synes det er en god ide, at du siger dine tanker højt, da det ofte hjælper. Du kunne derfor også overveje hvem, der ellers ville være god og forstående at snakke med.
Når du lige så stille accepterer dit ønske om en kæreste, da det er et helt reelt og naturligt ønske, så tror jeg det vil medføre en slags lettelse. For så ved du, at det er naturlige og almindelige tanker, som du går rundt med, selvom det måske også kan være hårdt og gøre ondt nogle gange. Samtidig så husk på, at du som person er mindst lige så god, dejlig og sød som de af dine veninder, der har været heldige at finde en kæreste. At de har fundet en, gør ikke dig mindre værd. For du er stadig dig og skal nok finde en, når den rigtige er der for dig.
Man siger også, at en periode hvor man ikke har kæreste kan være en super effektiv tid for én selv. Du har SÅ mange muligheder, som du kan forfølge og bruge din tid på. Så selvom du savner en kæreste ind i mellem, giver det dig også en mulighed for virkelig at dygtiggøre dig inden for et område. Det kan være, at du er vild med en bestemt sport, noget kreativt eller noget helt andet, som du vil dykke ned i og lære en hel masse. Jeg tror på, at du og mange andre der gerne vil møde en, gør det når de selv er i godt humør og er optaget af deres egne planer og interesser. Så det kunne være, at du har har lysten til at finde ud af hvad, som gør dig glad at bruge hverdagen på. For når vi desværre ikke kan bestille en kæreste til et bestemt tidspunkt, tænker jeg, at den her tid må du gøre så god som mulig med dine interesser som guide. Find evt. ud af hvad der skal til for at dine dage og uger bliver aller bedst. Er det  en god lang gåtur om morgenen, tid til en god film/bog, en kaffeaftale med din gode veninde, fest på dit studie eller hvad ved jeg. Kun fantasien sætter grænser og du har selv det aller bedste udgangspunkt for at mærke hvornår du selv er mest glad og godt tilpas.
Og i øvrigt så husk på, at det er normalt og helt iorden, hvis du alligevel stadig savner en kæreste, for jeg tror tankerne er svære at slippe helt. Jeg tror dog, at du ved at vælge og fokusere på andre fede områder i dit liv, vil mærke glæde fra så mange områder at du nogle gange kan glemme hvad du savner. Og hvor kliche det end kan lyde, så kommer han højst sandsynligt når du mindst venter det. Når du er så optaget af andre fede ting, at det ikke er det der er dit fokus. Men det er en rejse, hvor man lærer hver dag og hele tiden blivere klogere og lærer mere og mere om sig selv. En periode hvor du lærer hvad der er vigtigt for dig og kan begynde at tro mere og mere på dig selv, hvis du vil arbejde lidt med det.
Jeg håber, at du gennem svaret har kunne bruge de forskellige perspektiver på din situation og vil huske på, hvor mange der sidder med de samme tanker som dig. Du er altså helt normal og skal helt sikkert nok finde en dejlig kæreste, som bliver vild med lige præcis dig. For jeg tror også en vigtig del er at bevare håbet om det man ønsker. Nogle gange kan håbet måske være fjernt, men det kommer tilbage en gang i mellem og så kan du forsøge at holde fast i det. Du er også velkommen til at henvende dig i vores 1-1 chat, som også er et tilbud til unge, der har brug for en snak om hvad der end er på hjertet. Her sidder vores gode rådgivere klar til at vejlede på bedste vis.
De bedste hilsner Maria