Er jeg for stram?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse :))
Jeg er en pige på 13 år. Jeg er vild med en dreng, denne dreng er også vild med mig. Vi tør dog ikke kalde hinanden kærester, haha. Han vil give mig finger, og jeg er klar til det. Men..Jeg føler virkelig, at jeg er for stram. Jeg har givet min veninde finger. Det var noget helt andet.. Det kørte ubesværet og det. Sådan foregår det bare virkelig ikke for mig. Jeg kan ikke få 2 fingre op og knap nok en. Jeg forstår det ikke? Er bange for at jeg simpelthen er FOR stram, til at man ville kunne lave noget med mig. For det føler jeg virkelig på nuværende tidspunkt. Drengen jeg snakker om, han har før givet finger. En af dem var FOR  stram og han kunne derfor kun få én halv finger op. TÆNK HVIS JEG BLEV YDMYGET SÅDAN DER..
Hvad gør jeg, og kan jeg blive løsere??

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå på dig, at du føler, at du er for stram og at du gerne vil ændre på dette. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig med en afklaring.
Det kan godt være svært at gøre sig selv løsere, fordi det afhænger meget af alder og om man har haft sex før. I din alder er det helt normalt at være stram og det er også helt i orden. Når man er stram, kommer det ofte af, at man spænder, fordi man er nervøs. Derfor er det vigtigt, at man er helt tryg med den person, der giver en finger. Du skriver, at du er vild med denne her dreng og han er også vild med dig. Hvis han er vild med dig, burde han ikke have noget imod, at du er stram. Jeg synes, at det er en rigtig god ide, at i starter med finger i stedet for at gå direkte til sex. Det kan hjælpe dig til at se, om du er klar og derfor ikke gøre så ondt. Sex kan være meget grænseoverskridende og det er vigtigt, at man stoler på den person, man er sammen med. Du er meget ung og der er ikke noget, der haster, hvis du ikke er klar til det. Selvom finger ikke er et ligeså stort skridt, er det også vigtigt, at du er klar til dette. Du skal være sikker på, at du gør det for din egen skyld og ikke for en fyrs.
Du spørger, hvordan du kan blive løsere. Det med at det kører ubesværet har også noget at gøre med, hvor tændt man er. Når man er tændt bliver man våd dernede og udvider sig. Det gør det nemmere at få finger. At være tændt handler om, hvor vild man er med den person, man er sammen med og hvor meget man har lyst. Du kan prøve at onanere og derfor vænne dig til det med sex og undersøge, hvad du selv tænder på. For at det skal være dejligt at få finger, kan det være godt at vide, hvad man godt kan lide, så man kan snakke med sin kæreste om det. Det kan hjælpe ham med at gøre dig våd og gøre, at i er mere trygge med hinanden.
Det lyder som, om at dine venner og denne her fyr taler meget løst om det med at give finger og som om det ikke er en stor ting. At give finger er en seksuel ting og alt seksuelt er meget intimt og burde kun foregå mellem de to personer, der er seksuelle sammen. Derfor synes jeg ikke, at det er i orden, at denne her fyr snakker om en pige, han synes er for stram. Du skriver selv, at du ikke vil ydmyges for at være for stram. Ud fra det du skriver med, at tænk hvis du blev ydmyget sådan, tænker jeg, at du tror, at han kunne finde på at tale om dig, hvis han synes, at du er stram. Det er ikke i orden. Sex og andre intime ting er noget personligt og noget, der skal foregå mellem to personer, der er vilde med hinanden. Du skriver, at i ikke tør at kalde hinaden for kærester og jeg tænker derfor, at det er et nyt forhold. En ide kunne være at vente til, at i er trygge med hinanden som kærester, så jeres forhold ikke kun skal handle om det seksuelle. I kunne begynde med at lave ting som at se film sammen og gå ture, da det også er en stor del af det at være kærester. At være kærester handler om at have det godt og trygt med hinanden og ikke kun om sex.
Alle 13-årige er oftest stramme og det er desuden tidligt at begynde på seksuelle ting i den alder. Det kan virke som om, at alle andre gør det, men egentligt har de fleste først sex, når de er 16 år. Når man bliver ældre, kan det blive lettere, fordi man er mere klar. Det handler især om at finde en, man føler sig tryg ved, så man ikke skal bekymre sig om, hvad andre tænker, hvis man er stram. Sex starter for de fleste med at være lidt akavet og svært, fordi man ikke er vant til det og er stram. Du skal vide, at sådan bliver det ikke ved med at være, da sex bliver bedre med tiden, når man bliver mere vant til det. Her handler det om at finde den rigtige person og om, at man har lyst. Du skriver, at du er klar, men mit råd til dig vil være at gøre op med dig selv, om du også har lyst. Så skal alt det andet nok komme med tiden og sex bliver kun bedre, jo mere klar man er og jo ældre, man bliver.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen Signe.